Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hanefi Hadis Metodolojisi HAD 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Hadis Usulü'nün dışında hadis değerlendirme ile ilgili olarak farklı yöntemlere sahip olan Hanefi Mezhebinin hadis değerlendirme yöntemlerini ve bunun klasik usulden farkını görebilmek dersin temel amacıdır. 

Dersin İçeriği

Hanefî ekolün klasikten farklı olan usullerinin gözlemleneceği klasik dönemden gerek usul çalışmaları, gerek bu usulün pratiğe yansımalarının takip edileceği fıkıh metinleri gerekse özellikle savunu amaçlı olarak yazılımış klasik ve çağdaş çalışmalar üzerinden ekolün hadis değerlendirme yöntemine dair teorinin yanında olabildiğince fazla örnek okuma yapılır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
2 Rol Oynama,
3 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hanefi Mezhebi, öncüsü temel isimleri
2 Hanefi mezhebinin oluşum dönemi ve dönemin sosyal ve kültürel şartları
3 Fıkıh Hadis İlişkisi
4 Hanefi Usul Eserlerinde Sünnet Bölümleri
5 Hanefi Usul Eserlerinde Sünnet Bölümleri
6 Hanefi Usulünün Klasik Usulden Farklılıkları
7 Hanefi Usulünün Klasik Usulden Farklılıkları
8 Klasik Kaynakları Çerçevesinde Hanefi Furu Eserlerinde Hadis Kullanımı
9 Klasik Kaynakları Çerçevesinde Hanefi Furu Eserlerinde Hadis Kullanımı
10 Hanefilerin Hadis Kullanımı ile İlgili İthamlar
11 Hanefilerin Hadis Kullanımı ile İlgili İthamlara Cevap Niteliğinde Yazılan Klasik Eserler
12 Hanefilerin Hadis Kullanımı ile İlgili İthamlara Cevap Niteliğinde Yapılan Çağdaş Çalışmalar
13 Çağdaş Çalışma Örnekleri
14 Çağdaş Çalışma Örnekleri
Kaynaklar
Ders Notu

Ders için kullanılan özel bir not bulunmamaktadır. Çünkü klasik ve çağdaş yeterince kaynak bulunmaktadır. 

Ders Kaynakları

 

 

I·bnu¨’l-Hu¨ma^m, Kema^lu¨ddi^n Muhammed b. Abdu¨lva^hid (v. 861/1457), Fethu’l-kadi^r lil-a^cizi’l-faki^r, I-VI, (tlk. ve thr. S¸eyh Abdu¨rrezzak Ga^lib el-Mekki^), Beyrut, 2003.

______, Tahrir, Mısır: Mustafa Babi^ el-Halebi^ Matbaası, 1351.

O¨zs¸enel, Mehmet, I·lk Do¨nem Hadis-Rey Tartıs¸maları S¸eyba^ni^ O¨rnegˆi, I·stanbul: I·FAV Yay., 2015.

______, Ebu^ Yusuf’un Hadis Anlayıs¸ı, I·stanbul: Klasik Yay., 2011.
______, “Usu^l Adlı Eseri C¸erc¸evesinde Serahsi^’nin Hadis ve Su¨nnete Bakıs¸ı”, Divan, 2012/ 2, s.133-149.

 

Pezdevi^ Fahru’l-I·sla^m Ali b. Muhammed (v. 483/1090), Kenzu’l-vusu^l ila^ marifeti’l-usu^l, (Ka^sım b. Kutlubogˆa’nın Tahric’i ve Kerhi^’nin Usul’u¨ ile birlikte) Karac¸i: Mir Muhammed Ku¨tu¨phane ve Merkezi I·lim ve Edeb, trs.

 

Serahsi^, Ebu^ Bekr Muhammed b. Ahmed (v. 490/1096), Usu^l, I-II, (thk. Ebu’l-Vefa^ el- Afgˆa^ni^), Haydarabad: I·hya^u’l-Maa^rif, trs.

 

S¸eyba^ni^ Ebu^ Abdullah Muhammed b. Hasen (v. 189/804), Kita^bu¨’l-a^sa^r, I-II, Beyrut: Da^ru’l-Ku¨tu¨bi’l-Ilmiyye, trs.

Uysal, S¸ule Yu¨ksel, I·bnu¨'l-Hu¨ma^m’ın Hadis I·lmindeki Yeri ve Fethu’l-kadi^r’de I·zle- digˆi Hadis Metodolojisi (Nika^h, Talak ve Yemin Hadisleri O¨rnegˆi), Selc¸uk U¨niversitesi, Sosyal Bilimler Enst. Yayımlanmamıs¸ Doktora Tezi, Konya, 2010.

 

 

 

 

 

U¨nal, I·smail Hakkı I·mam Ebu^ Hani^fe'nin Hadis Anlayıs¸ı ve Hanefi^ Mezhebinin Ha- dis Metodu, Ankara, 1994. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Ödev 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6