Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Usulünün Temel Meseleleri HAD 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hadis usulünün; terimleşme, ravi bilgilerinin değeri, hadis uydurma vakıası gibi temel meseleleri hakkında bilgi ve kanaat sahibi kılmak
Dersin İçeriği Hadis terimlerinin kaynakları, terimleşme süreçleri, hadislerin tashihi, ravi bilgisi ve değeri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis bilgisinin değerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Sahabe bilgisinin meselerine vakıftır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Hadisin sahihliği ile ilgili meseleleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Temel Hadis Usulü kaynaklarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Uydurma hadislerin özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Uydurma hadis kitabiyatını tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hadis terimlerinin kaynakları
2 Hadis terimlerinin tarihi gelişimi
3 Ravi tenkidinin meseleleri (1)
4 Ravi tenkidinin meseleleri (2)
5 Sahabe bilgisinin kaynakları
6 Sahabe bilgisinin değeri
7 Sahabe edebiyatı
8 Ara sınav
9 Hadislerin tashihinin imkanı ve tarihi
10 Hadislerin tashihinin imkanı ve tarihi
11 Hadis uydurma meselesi
12 Hadsi uydurmaya tepkiler
13 Mevzuat edebiyatı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Yücel, A., Hadis Istılahlarının Doğuşu
[2] A. Yardım, "Sahabe Bilgisinin Kaynakları", DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, İzmir
[3] N. Aşık, Sahabe ve Hadis Rivayeti, İzmir-1981.
[4] es-Subkî, Kaide fi´l-Cerh ve´t-Ta´dîl, Beyrut-1990. [5] el-Umerî, Buhûs fî Târîhi´s-Sunneti´l-Muşerrefe, Beyrut-1984.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6