Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Pozitif Psikoloji ve Din FDB 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere pozitif psikoloji ve dindarlık/maneviyat arasındaki ilişki ve etkileşimleri ayrıntılı bir şekilde sunmaktır

Dersin İçeriği

Din, dindarlık ve maneviyat kavramları; pozitif psikoloji; mutluluk, iyi oluş ve din; yaşam memnuniyeti ve din; ümit, iyimserlik ve din; erdemler ve din; affedicilik; şükür; sabır, diğerkâmlık; erdemler, ruh ve beden sağlığı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Pozitif psikolojinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Pozitif psikolojinin tarihçesini bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Pozitif psikolojinin temel kaynaklarını tanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Pozitif psikolojiye göre erdemleri inceler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Pozitif psikoloji, erdemler ve dini ve manevi yaşam ilişkisini kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Mutluluk, iyi oluş, yaşam memnuniyeti ile dindarlık ve maneviyat ilişkisini inceler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Pozitif psikoloji, ruh sağlığı ve din ilişkisini inceler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din, dindarlık ve maneviyatın psikolojik tanımları, dindarlık modelleri
2 Pozitif Psikolojiye giriş
3 Mutluluk ve din
4 Öznel iyi oluş, psikolojik iyi oluş ve din
5 Ümit, iyimserlik ve din
6 Yaşam memnuniyeti ve din
7 Akış
8 Erdemler
9 Affetme ve din
10 Şükür psikolojisi
11 Sabır psikolojisi
12 Diğerkâmlık
13 Alçakgönüllülük
14 Erdemler, ruh ve beden sağlığı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Allport, G. W. (2004). Birey ve Dini. Çev. Bilal Sambur. Ankara: Elis Yayınları.

Ayten, A. (2014). Erdeme Dönüş: Psikoloji ve Mutluluk Yolu. İstanbul: İz Yayıncılık.

Ayten, A. (2015). Din, Erdem ve Sağlık. İstanbul: Çamlıca Yayınları. 

Csikzentmihalyi, M. (2005). Akış -Mutluluk Bilimi- Ankara: HYB Yayıncılık.

Emmons, R. A. (2009). Teşekkür Ederim (çev: Neslihan Kül). İstanbul: Doğan Kitap.

Fromm, E. (2000), Erdem ve Mutluluk. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları. 

Hefferon, K. ve Ilona, B. (2014). Pozitif Psikoloji: Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 

Göcen, G. (2014). Şükür: Pozitif Psikolojiden Din Psikolojisine Köprü. İstanbul: DEM Yayınları. 

Koening, H. G ve diğ. (2012). Handbook of Religion and Health. Second Edition. USA: Oxford University Press.

Seligman, M. (2007). Gerçek Mutluluk. Ankara: HYB Yayıncılık.  

Seligman, M. (2007). Öğrenilmiş İyimserlik. Ankara: HYB Yayıncılık.  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. X
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. X
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. X
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 10 10
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6