Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İbni Sina Metafiziği FDI 603 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

İslam felsefesi ile ilgili tüm dersler bu ders için faydalı olacaktır.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. TAMER YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam Felsefesi alanında doktora yapan öğrencilere İslam felsefesinin önemli isimlerinden İbn Sinanın metafiziğini detaylı bir şekilde sunmaya çalışmaktır.

Dersin İçeriği

İbn Sina öncesi Yunan filozoflarında metafizik düşünce, Farabinin metafizik mirası, İbn Sina metafiziğinin konusu, araştırma problemleri, ilkeleri, genel ontolojik kavramlar, bilimlerin ilkeleri, Tanrı ve sıfatları, akli cevherler, teleoloji, nübüvvet ve mead problemi, İbn Sina metafiziğinin İslam felsefesi, kelamı ve tasavvufuna etkisi, İbn Sina metafiziğinin Batı düşüncesine etkisi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yunan ve İslam metafizik Düşünceleri arası etkileşimin mahiyetini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farklı metafizik düşünceler yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İbn Sina felsefesi hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İbn Sina metafiziği hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İbn Sina metafiziğinin düşünce tarihi üzerindeki etkisi hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 İbn Sina Metafiziğinin diğer metafizik teorilerle farkını ortaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İbn Sina öncesi Yunan filozoflarında metafizik düşünce
2 Farabinin metafizik mirası
3 İbn Sina metafiziğinin konusu, araştırma problemleri, ilkeleri
4 Genel ontolojik kavramlar
5 Tanrı ve sıfatları
6 Akli cevherler
7 Teleoloji
8 Vize
9 Nübüvvet
10 Mead Problemi
11 İbn Sina metafiziğinin İslam felsefesi ve kelamı etkisi.
12 İbn Sina metafiziğinin tasavvufa etkisi
13 İbn Sina metafiziğinin Batı düşüncesine etkisi.
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Altıntaş, Hayrani. İbn Sina Metafiziği. Ankara: AÜİFY, 1992.

Atay, Hüseyin. İbn Sina´da Varlık Nazariyesi. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001.

Ders Kaynakları

İbn Sina. Necat. Ed. Abdurrahman Amayre. Beyrut: Darul Cil, 1992.

İbn Sina. İşaretler ve Tembihler. Çev. Ali Durusoy, Muhittin Macit, Ekrem Demirli. İstanbul: Litera, 2005.


Altıntaş, Hayrani. İbn Sina Metafiziği. Ankara: AÜİFY, 1992.
Atay, Hüseyin. İbn Sina´da Varlık Nazariyesi. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001.
Demirli, Ekrem. Sadreddin Konevi´de Bilgi ve Varlık. İstanbul: İz Yayıncılık, 2005.
Fakhry, Majid. The Subject-matter of metaphysics: Aristotle and Ibn Sina. In Islamic Philosophy and Theology, ed. M. Marmura, 137-147. Albany: SUNY, 1984.
Goichon, A. M. İbn Sînâ Felsefesi ve Ortaçağ Avrupasındaki Etkileri. Tr. İ. Yakıt. İstanbul: Ötüken yy, 1986.
Hudayri, Zainab Mahmud. Ibn Sina wa Talamidhuhu al-Latin. Al-Qahira: Dar Qaba, 1997.
İbn Sina. Necat. Ed. Abdurrahman Amayre. Beyrut: Darul Cil, 1992.
İbn Sina. İşaretler ve Tembihler. Çev. Ali Durusoy, Muhittin Macit, Ekrem Demirli. İstanbul: Litera, 2005.
İbn Sina. Şifa, Metafizik I. çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker. İstanbul: Litera, 2004.
İbn Sina. Şifa, Metafizik II. Çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker. İstanbul: Litera, 2005.
Morewedge, Parviz. The Metaphysica of Avicenna. London, 1973.
Reisman, David C., ed. Before and After Avicenna. Leiden: Brill, 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir.
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. X
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. X
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 3 10 30
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6