Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistiksel Proses Kontrol KAL 504 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEMRA BORAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Proseslerin kontrol altında olup olmadığını ölçmeye yarar. Ürün veya hizmetin tanımlanmış özelliklerde üretilip üretilmediğini izleme imkanı verir. Hatalı ürün meydana gelmeden prosese müdahale imkanı verir. İstatistiksel proses kontrol yöntemleri ile Toplam kalitenin temel felsefesi olan sıfır hataya ulaşmak mümkün olacaktır.

Dersin İçeriği

Değişkenlik tanımı. İstatistiksel proses kontrol (İPK) tanımı. Kontrol diyagramı tanımı. Değişkenler ve nitelikler için kontrol diyagramı. Proses yeterlilik analizi, Kabul örneklemesi. Örnekleme planı çeşitleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
4 Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
5 Normal dağılım konusunu bilir ve ilgili hesaplamaları yapabilir Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
6 İstatistiksel proses kontrolünü bilir, kontrol sınırlarını hesaplayabilir Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
7 Hipotez testi yapar, testin gücünü hesaplar, karar verir Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
8 Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
9 Kontrol diyagramlarını hazırlar ve uygular Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalite yönetimi ve genel tanımlar
2 Basit 7 araç
3 Normal Dağılım ve hipotez testleri
4 Normal Dağılım ve hipotez testleri
5 İstatistiksel proses kontrol ve kontrol diyagramları
6 Niceliksel kontrol diyagramları
7 Niceliksel kontrol diyagramları
8 Niceliksel kontrol diyagramları
9 Ara Sınav
10 Niteliksel kontrol diyagramları
11 Niteliksel kontrol diyagramları
12 Niteliksel kontrol diyagramları
13 Kabul Örneklemesi
14 Kabul Örneklemesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Statistical Quality Control, Eugene L. Grant, Richard S. Leavenworth, Mc Graw-Hill Inc. 6th ed. 1988.
2. Statistical Process Control and Quality Improvement, Gerald Smith, Maxvell Macmillan Inter. Pub. Group, 1991.
3. Statistical Quality Control with Microcomputer Applications, Larry E. Shirland, John Wiley&Sons Inc., 1993.
4.Statistical Quality Assurance Methods for Engineers, Stephen B. Vardeman, J. Marcus Jobe, John Wiley&Sons, INC:, 1999.
5.Total Quality Control, Armand V. Feigenbaum, 3th edi. Revised, McGraw Hill Inter. Edi.1991.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6