Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Temel Mühendisliği INM 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEDAT SERT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temeller ve bunların üzerinde oturduğu zeminlerle etkileşimi tasarım sürecinde çok önemlidir. Özellikle depremler sonrasında gerekli kavram ve bilgilerden yoksun olarak temel tasarımının yapıldığı gerçeği konunun önemini bir kez daha ortaya çıkarmıştır. Dersin amacı, mühendislerin kamu, konut ve endüstri binalarının temellerini doğru ve makul yollardan giderek boyutlandırma bilgisine sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Temel ortamlarının tanıtılması, temellerin ayırımı, bina temellerine yönelik zemin incelemeleri, yüzeysel temellerin taşıma gücü, yüzeysel temellerin oturması, derin temellerin taşıma gücü, derin temellerin oturması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zemin incelemelerini planlar. Anlatım, Sınav,
2 Yüzeysel temelleri boyutlandırır. Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Derin temelleri boyutlandırır. Anlatım, Sınav, Ödev,
4 Yanal yüklü kazıkları hesaplar. Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temellerin ayırımı ve temel ortamları
2 Bina temellerine yönelik zemin incelemeleri
3 Yüzeysel temellerde taşıma gücünü teorileri: Terzaghi
4 Meyerhof, Brinch Hansen, Vesic taşıma gücü teorileri
5 Taşıma gücünün arazi deneylerinden bulunması
6 Kilde ve kumda temel boyutlandırma, yayılı temeller, zemin emniyet gerilmesi kavramı,
7 Yüzeysel temellerin oturma kriterine göre boyutlandırılması
8 Yüzeysel temellerin oturması
9 Derin Temellerin Sınıflandırılması
10 Tekil kazığın kapasitesi ve oturması
11 Kazık guruplarında kapasite, gurup verimi ve kazık guruplarında oturma
12 Kazık yükleme deneyleri ve yorumlamaları
13 Kazıkların yanal yükler altında davranışı
14 Kazıkların yanal yükler altında davranışı
Kaynaklar
Ders Notu

Geoteknik Bilgisi:3 Bina Temelleri, Güncelleştirimiş 3. Baskı, Birsen Yayınevi.

Ders Kaynakları

1) Bowles, J.E., (1996), Foundation Analysis and Design, 5.Edition, McGraw Hill Co., NewYork.
2) Coduto, D.P., (2001), Foundation Design, Prentice Hall.
3) Cernica, J.N., (1995), Geotechnical Engineering: Foundation Design, J. Wiley.
4) Das, B., (1990), Principles of Foundation Engineering, 2nd Ed., PWS-Kent

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6