Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fıkıh İlminde Cedel Yöntemi ISH 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fıkıh usulündeki deliller üzerinde tutarlı bir tartışma yapabilmek için uyulması gereken kuralların öğrenilmesi

Dersin İçeriği

I. Bir İlim olarak cedel (Cedelin mahiyeti, amacı, konusu, ilimler tasnifindeki yeri)

II. Nakli delillerle istidlalde cedel (Kitap, sünnet, icmâ, sahabe kavli ile istidlale yönelik itirazlar)

III. Akli delillerle istidlalde cedel (Kıyas ile istidlale yönelik itirazlar)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cedelin Mahiyetini Belirleme Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Delilleri ve istidlal türlerini tanıma Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 İstidlallere yönelik itiraz türlerini öğrenme Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Nasslar arası farklılıkları uzlaştırma Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Yapılan ilmi itirazlara cevap verebilme Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Deliller arası hiyerarşiyi netleştirme Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cedelin mahiyeti, konusu, amacı, yapısı
2 Cedelin Tarihi ve benzer ilimlerle münasebeti
3 Cedelde taraflar ve tarafların rolleri
4 Cedelde soru türleri ve cedel adabı
5 Ayet ve Hadis metinleriyle istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar
6 İcma ile istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar
7 Kıyas ile istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar (Mutalebe)
8 Kıyas ile istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar (İtiraz)
9 Kıyas ile istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar (İtiraz)
10 Kıyas ile istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar (Muâraza)
11 Sahabi kavli ile istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar
12 Çeşitli mefhum türleriyle istidlale yönelik itirazlar ve cevaplar
13 İstidlal Türlerine yönelik itirazlar ve cevaplar
14 Delillerin tercihi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Fıkıh İlminde Cedel Yönteminin Kullanımı, Ahmet Numan Ünver, 2019.

2. el-Cedel inde’l-usuliyyîn beyne’n-nazariyyeti ve’t-tatbîk, Mes’ud Fulûsî, 2003.

3. el-Minhâc fî tertîbi’l-hicâc, Bâcî, 1987.

4. el-Mülahhas fi’l-cedel, Şîrâzî (yayınlanmamış tez)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6