Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatı ECE 306 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ESRA BETÜL KÖLEMEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. SUZAN CÖMERT ÖZATA,
Dersin Yardımcıları

Araş.Gör. Mehmet Kumru

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin;  Türkiye´de ve dünyada çocuk edebiyatı alanında yapılan çalışmalardan örnekleri tanıması  ve çocuklara uygun eserleri seçebilme becerisini kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi; çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı eserlerinin işlevi; çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi; niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması; öğretmen aday-larının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar; çocuklara seslenen çeşitli edebi yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk hayatında kitabın yeri ve önemini bilir. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Dünyada ve Türkiye'de çocuk edebiyatının tarihçesini bilir. Benzetim, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
3 Nitelikli çocuk edebiyatı eserlerini tanır ve bilir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev, Sınav,
4 Hikaye şiir ve diğer edebi türlerde çocuk edebiyatı öğelerini tanır. Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuğun hayatında kitabın yeri Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Çocukluk evresinde nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Dünyada çocuk edebiyatının gelişmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle inceler. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Niteliksiz çocuk kitaplarını örnekleriyle gösterir, bunların olumsuz etkilerini tartışır Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Hikaye ve biyografilerin özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Hikaye ve biyografilerin özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Şiirlerin özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Tekerleme, bilmece ve parmak oyunlarının özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Anı ve dramatizasyonların özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Sınıf içi uygulama etkinlikleri Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları her hafta Sabis dökümanlar bölümüne yüklenecektir.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. X
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. X
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. X
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. X
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. X
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar.
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 5 5
Ara Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3