Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Öğretimi I SNE 303 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğretmenin sahip olması gereken yeterlikler ve sorumluluklar çerçevesinde, matematik öğretiminin amacı ve temel ilkelerini kavramak, ilköğretim matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme boyutlarını analiz etmek, öğrenme alanlarında yer alan konulara ilişkin öğretme- öğrenme etkinlikleri geliştirmek ve değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi (Dünya'da ve Türkiye'de); matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri; ilkokul matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri; belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri; matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.); bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.); basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; aritmetik işlemler, ilkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematik öğretiminin temel kavramlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Matematik dersi programının kapsamı, amacı ve temel özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav,
3 Matematik öğretimindeki öğretme-öğrenme stratejilerini belirler Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav,
4 Çocuktaki sayı kavramının gelişimini ve doğal sayıların oluşumunu analiz edebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki konuların öğretimlerine ilişkin etkinlik planları geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematik ve önemi. Türkiye'nin uluslararası alanda başarı durumu
2 Matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri
3 Etkinlik tasarımı, kavram Yanılgıları
4 İlkokul matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri
5 Matematik eğitiminde önemli beceriler
6 Problem çözme
7 Problem çözme
8 Problem çözme
9 Arasınav
10 Çocukta sayı kavramının gelişimi
11 Doğal sayılar ve öğretimi
12 Doğalsayılarda dört işlemin öğretimi
13 İlkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve etkinlik örnekleri.
14 İlkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve etkinlik örnekleri.
Kaynaklar
Ders Notu

Sabis dökümanlar sayfasına yüklenmektedir.

Ders Kaynakları

Altun, M. (2012). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.

Van de Walle, J., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2013) İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çev. Ed.  S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

MEB (2018). İlkokul Matematik Dersi  (1-4. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf 

MEB Ders Kitapları: http://www.eba.gov.tr/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Kısa Sınav 3 3 9
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4