Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamaları SNE 203 3 0 + 2 1 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İlkokul 3 ve 4. sınıflarda Fen Bilimleri Öğretiminde Laboratuvar etkinliklerinin daha etkili ve verimli sürdürülebilmesi için temel laboratuvar bilgi ve becerilerine sahip olabilme.

Dersin İçeriği

Fen bilimleri öğretiminde laboratuvarın amacı ve önemi; laboratuvarda güvenlik; bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıkları; ilkokula yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi), deney çalışma yaprakları ve deney raporu hazırlama; basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen Bilimleri öğretiminde laboratuvar uygulamalarının amacı ve önemini kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 Laboratuvarı kullanırken uygun güvenlik önlemlerini alır. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Performans Görevi,
3 Bilimsel süreç becerilerini laboratuvar uygulamalarında kullanır. Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Performans Görevi,
4 Deney çalışma yaprağı ve deney raporu hazırlar. Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Ödev,
5 Basit ve ucuz malzemelerle ilkokul düzeyinde deneyler tasarlar. Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen bilimleri öğretiminde laboratuvarın amacı ve önemi
2 Laboratuvarda güvenlik
3 Bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıkları
4 Bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıkları
5 İlkokula yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi)
6 İlkokula yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi)
7 Deney çalışma yaprakları ve deney raporu hazırlama
8 Ara Sınav
9 Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları
10 Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları
11 Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları
12 Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları
13 Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları
14 Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Edom, H. (2013). Deneylerle Bilim 1. (Çev. Feryal Halatçı). Ankara: Tubitak yayınları. 

Edom, H. (2013). Deneylerle Bilim 2. (Çev. Feryal Halatçı). Ankara: Tubitak yayınları. 

Edom, H. (2013). Deneylerle Bilim 3. (Çev. Feryal Halatçı). Ankara: Tubitak yayınları. 

Andrews, G., Knighton, K. (2010). 100 Bilimsel Deney (Çev. Ali İhsan Başgül). Ankara: Tubitak yayınları. 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 25
2. Performans Görevi (Laboratuvar) 25
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 2 7 14
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3