Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli V: Yaşlılarda Psikolojik Danışma RPD 456 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşlılık psikolojisini anlayabilme ve yaşlı bireylerin karşılaştıkları, sosyal ve psikolojik içerikli uyumsuzluklarının nedenlerini açıklayabilme.

Dersin İçeriği

Yaşlılık psikolojisi, yaşlılık kuramları,yaşlılıkta toplumsal gelişim, yaşlılıkta ruh sağlığı,yetişkinlik ve yaşlılık danışmanlığı ve danışma tekniklerini kapsayan bir derstir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşlılık psikolojisi ve yaşlılıkta ruh sağlığını betimler. Anlatım, Sınav,
2 Yaşlılıkta sıklıkla karşılaşılan uyum sorunlarını analiz eder. Anlatım, Tartışma, Sınav,
3 Yaşlı bireyleri anlayabilme ve onlarla iletişim kurabilme becerisi kazanırlar. Anlatım, Tartışma, Sınav,
4 Yaşlılık danışmanlığı ve erken yaş dönemi danışmanlığını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Yaşlılık kuramlarının günlük yaşamda etkililiğini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
6 yaşlıların topluma uyumunun önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders kaynakları ve ders içeriğinin tanıtılması
2 Yaşlılık psikolojisi
3 Yaşlılık kuramları
4 Yaşlılıkta toplumsal gelişim
5 Yaşlılıkta ruh sağlığı
6 Yaşlılıkta ruh sağlığını olumlu ve olumsuz yönde etkileyen etmenler
7 Ara sınav
8 Yaşlılıkta sıklıkla karşılaşılan psikolojik sorunlar
9 Demans
10 Alzheimer
11 Yaşlılık da uyum sorunları
12 Emeklilik
13 Ölüm ve Ölüm Algısı, Kayıplar
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

KOÇ, Mustafa, Gelişim Psikolojisi Açısından Yaşlılık Döneminde
Bireysel Gelişim, Akademik Araştırmalar Dergisi, İstanbul-2002.

____________, Gelişim Psikolojisi Açısından Yaşlılık Döneminde
Toplumsal İlişkiler, Mehir Aile Dergisi, Konya-2001.

___________, Gelişim Psikolojisi Açısından Yaşlılık Dönemi ve Genel
Özellikleri, Mehir Aile Dergisi, Konya-2002.

ÖZGÜR, Songül, Türkiye´de yaşlı nüfusun ekonomik ve sosyal sorunları,
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Sosyal BilimlerEnstitüsü, İstanbul-1992, 108

ÖZTOP, Hülya, Yaşlı ana-babaların yetişkin çocuklarıyla ilişkileri ve bu
konudaki beklentiler: kuşaklararası bir değerlendirme / The Relationships betweenelderly parent and their adult children and their expectations: an intergenerational assessment, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara-2000, 119 sh., [YÖK Tez No: 91600]

- PARLAK, Ömer; Yaşlılık Dönemi, (Yayımlanmamış Lisans Tezi),
U.Ü.İ.F., Bursa-1997

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur.
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5