Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Destekli Kariyer Danışmanlığı Sistemleri RPD 028 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Kariyer Planlama ve Geliştirme

Kariyer Bilgi Kaynakları

Çalışma Sosyolojisi

Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı

İş Analizi ve Performans Değerlendirmesi

İş ve Meslek Danışmanlığı

Kariyer Bilgi Kaynakları

Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin bilgisayar tabanlı kariyer danışmanlığı programlarının kullanımı, uygulanma süreci ve etkililiği açısından bilgi ve beceri geliştirmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

İnternet üzerinden hizmet sunan yerli ve yabancı bilgi sistemleri ile bilgisayar tabanlı kariyer danışmanlığı programları; bu sistemlerin değerlendirilmesi, sistemlerin sahip olması gereken standartlar, sistemlerin etik standartlar çerçevesinde kullanılması konusunda bilgi ve beceri geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgisayar destekli danışma sistemlerinin aşamalarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığının uygulanma sürecini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Kariyer danışmanının rolünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Bilgisayar destekli kariyer sistemleri türlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Kariyer danışmanlığında kullanılan değerlendirme araçlarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Kariyer danışmanlığında kullanılan değerlendirme araçlarınının kullanım amaçlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 İş piyasası bilgi sistemelerinin kullanım alanlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
8 Bilgisayar destekli bir sistemin seçiminde dikat edilmesi gereken hususlari bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9 Bilgisayar destekli sistemlerin sahip olması gereken standartları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
10 Kariyer danışmanlığında internetin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığına giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Bilgisayar destekli danışma sistemleri ve aşamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığının uygulanması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kariyer danışmanının rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Bilgisayar destekli kariyer sistemleri türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Değerlendirme araçları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Kariyer ve iş piyasası bilgi sistemleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 iş arama ve kariyer danışmanlığı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Bilgisayar destekli bir sistemin seçimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Sistemlerin sahip olması gereken standartlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kariyer danışmanlığı ve internet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Yazılım destekli eğitimler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Sistemlerin etik standartları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kuzgun, Y. (2006). Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Kuzgun, Y. Timur, B. ve Bozgeyikli, B. (2010).  Bildemer, bilgisayar destekli meslek rehberliği programının geliştirilmesi. ii. ulusal psikolojik danışma ve rehberlik kongresi bilimsel çalışmaları, Konya.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4