Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aile İçi Şiddet RPD 019 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk İstismarı ve İhmali

Çocuk Psikolojisi

İnsan İlişkileri ve İletişim

Aile Danışmanlığı ve Etik

Aile İçi İlişkiler ve İletişim

Ana-Baba Eğitimi

Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu

Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Aile içi şiddet, çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Aile yapısı ve işlevsel olmayan aile örüntüleri; şiddet türleri ve belirtileri, ensest, şiddet mağduru aile üyesine destek, zorba aile üyesine danışmanlık tedbiri; aile içi şiddet türleri, aile içi şiddetin nedenleri ve sonuçları, aile içi şiddetin yaygınlığı; birincil, ikincil ve üçüncül önleme konuları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunun işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
8 Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9 Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
10 Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ailenin Tanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Ailenin Yapısı ve İşlevleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Türkiye´de Aile Yapısı ve Aile Içi Ilişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Cinsiyet Rolleri ve Ailede Eşitsizlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Aile içi sorunlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Aile içi Şiddet Türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocuk İstismarı ve Ensest Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8
9 Türkiye’de Aile İçi Şiddet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Aile içi Şiddetin Nedenleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Boşanma olgusu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Şiddetin Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Olası Sonuçları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Şiddeti Önleyici Müdahale Çalışmaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000

 

Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

 

Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık

 

Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

 

Çuhadaroğlu, Füsun ed. (2008) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Çocuk ve Gençlik Ruh  sağlığı Derneği Yayınları: 3 Hekimler Yayın Birliği.

Ankara: 817- 827.

 

Polat, Oğuz (2007)Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

 

Polat Oğuz (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2, Önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)