Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Krize Müdahale RPD 006 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT İSKENDER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Psikolojik danışmanların kriz konusunda bilinçli olmasını sağlamak, krize müdahale yeterliliği kazandırmak.

Dersin İçeriği

Krize müdahale ve kriz tanımı, krizi oluşturan etkenler, krize müdahale model ve teknikleri, kriz mağdurlarının tepkileri, çocukluk ve ergenlikteki krizler, krizi önleyici çalışmalar, intihar değerlendirmesi, bireyler ve gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kriz tanımını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Krizi oluşturan etkenleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Krize müdahale model ve takniklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Kriz mağdurlarının muhtemel tepkilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Çocukluk döneminde görülebilecek krizleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Ergenlik döneminde görülebilecek krizleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
7 Krizi önleyici çalışmaları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
8 İntihar durumunda nasıl müdahale edeceğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
9 Bireyler için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
10 Gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Krize müdahale ve kriz tanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Krizi oluşturan etkenler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Krizi oluşturan etkenler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Krize müdahale model ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Krize müdahale model ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocukluk ve ergenlikteki krizler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Kriz mağdurları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Krizi önleyici çalışmalar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 İntihar değerlendirmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Bireyler için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kolski, T.D., Marcuse, H.J.B., Arthur, E., (Çev:Yöndem, Z.D.)(2016).  Kriz Danışması ve Travmatik Olaylarda Tedavi Planlayıcı. Ankara: Nobel.

Erdur, Ö., Doğan, B.T., (Ed.) (2018). Kriz Danışmanlığı. Ankara: Pegem.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4