Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meslek Etiği ve Yasal Konular RPD 403 7 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TUNCAY AYAS
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

 Bu dersin amacı, psikolojik danışma mesleğinin etik kuralları, etik sorunları bilgi edinmelerini sağlamak ve etiğe uygun karar verme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin ülkemizde psikolojik danışma mesleğinin belli başlı sorunlarına ilişkin bir anlayışa sahip olabilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

RPD alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları; mesleki etiğe uygun karar verme; danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 PDR alanındaki etik ilkeleri bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Etik yaklaşımın temellerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Danışanın hakları ve danışmanın sorumluluklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 PDR alanındaki Yasal sorunları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Mesleki kararlarını etiğe uygun şekilde verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Bazı meslek örgütlerinin etik kurallarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Yapılandırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Meslek etiğine giriş: Etiğe uygun karar verme, temel kavramlar, etik yaklaşımın temelleri, meslek kodunun işlevleri, etiğe uygun karar vermeye ilişkin modeller. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Birey ve profesyonel bir kişi olarak psikolojik danışman. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Değerler ve yardım ilişkisi: Değerlerin psikolojik danışma işine etkisi, değeri empoze etmenin etik yönü, yaşantı ve dünya görüşündeki farklılıklar, tartışmalı konular ve bunların psikolojik danışmadaki doğurguları. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5
6 Gizlilik, etik ve yasal sorunlar: Gizlilik, uyarma ve koruma görevi, çocukları kötülükten (zarardan) koruma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çok yönlü ilişkiler: Psikolojik danışmada çok yönlü ilişkiler, çift yönlü ve çok yönlü ilişkiler, ilişkilerdeki sınırlara ilişkin tartışmalar, danışanlarla sosyal ilişkiler. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Meslek olmanın ölçütleri ve psikolojik danışma mesleği, Yeni Türk Ceza Kanunu ve mesleğimiz. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Etik ikilemlerin tartışılması. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Etik ikilemler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Etik ve yasal sorunlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Psikolojik danışma ilkeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çetinkaya, R. (2016). Psikolojik danışmanlıkta meslek etiği ve yasal konular. Bursa: Alfa-Aktüel Yayıncılık.

Türk PDR-DER Etik Kuralları Komisyonu (2006). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. Ankara: Türk PDR-DER.

Gümüş, E. A. ve Gümüş, M. (2017). Psikolojik danışmada etik ve hukuk. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2