Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okullarda Rpd Uygulaması II RPD 410 8 2 + 6 5 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele

-İnsan İlişkileri ve İletişim

-Kariyer Planlama ve Geliştirme

-Okulda Ruh Sağlığı

-Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma

-RPD’de Konsültasyon

-Yaratıcı Drama

-Okullarda Yaşam Kariyeri Gelişimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Samet MAKAS

Arş. Gör. Eda BİÇENER

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlkokul, ortaokul ve lise düzeyinde yürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin eğitim örgütü içerisindeki yeri ve işleyişinin kavranması; rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi konusunda gerekli deneyim ve becerilerin kazanılması.

Dersin İçeriği

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Temelleri, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Rehberliğin Amaçları, Rehberliğin İlkeleri, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Etik Kuralları, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlikte Araştırma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitsel Rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Eğitsel rehberlik çalışması planlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 İhmal ve istismarı korumaya yönelik önleyici rehberlik çalışması planlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Öğrencilerin kişisel gelişimini ve geleceğini planlamalarında rehberlik yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Verimli ders çalışma yöntemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Terapötik iletişim ve danışma becerisi ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
8 Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun danışma oturumları planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
9 Velilere yönelik etkinlikler planlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
10 Çeşitli kurumlarda yürütülen rehberlik faaliyetlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
11 Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İhmal ve istismarı korumaya yönelik önleyici rehberlik çalışması
2 İhmal ve istismarı korumaya yönelik önleyici rehberlik çalışması
3 Eğitsel rehberlik çalışması
4 Eğitsel rehberlik çalışması
5 Mesleki rehberlik çalışması
6 Mesleki rehberlik çalışması
7 Kişisel-sosyal rehberlik çalışması
8 Ara Sınav
9 Öğrencilere yönelik seminer çalışması
10 Grup rehberliği çalışması
11 Çeşitli kurumlarda yürütülen rehberlik faaliyetlerinin incelenmesi
12 Velilere yönelik eğitim çalışması
13 Velilere yönelik eğitim çalışması
14 RPD hizmetlerinin yılsonu değerlendirme raporunun yazılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Korkut Owen (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık

Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık

Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi

Cansever, G. (1982). Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri. İstanbul: Gözlem Matbaacılık.

Erkan, S. (1995). Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri. Ankara : Pegem Yayınları.

Özgüven, E. (1996). Görüşme; İlke ve Teknikleri. Ankara : İleri Matbaası.

Usluer, E. (1998). Meslek İnceleme Kılavuzu.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
2. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 5 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 242
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,68
Dersin AKTS Kredisi 10