Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Rehberlik RPD 309 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı, İş ve Meslek Danışmanlığı, Bilgisayar Destekli Kariyer Danışmanlığı Sistemleri, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi, Endüstride Rehberlik ve Psikolojik Danışma, İnsan Kaynakları Yönetimi, İş Analizi ve Performans Değerlendirmesi, Kariyer Bilgi Kaynakları, Okullarda Yaşam Kariyeri Gelişimi, Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi, Kariyer Bilgi Kaynakları, Kariyer Planlama ve Geliştirme

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ, Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mesleklerle ilgili rehberlik hizmetlerinin içeriği hakkında bilgi edinme, kariyer gelişimini etkileyen faktörleri ve kariyer danışmanlığı yaklaşımlarını öğrenmektir.

Dersin İçeriği

Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavram ve ilkeler; kariyer gelişim sürecini etkileyen psikolojik faktörler, kariyer gelişim sürecini etkileyen diğer faktörler, kariyer danışmanlığında psikodinamik ve gelişimsel yaklaşımlar, Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mesleki rehberlik ve danışma ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Mesleki rehberlik ve danışmanın tarihsel gelişimini inceler. Anlatım, Sınav,
3 Meslek seçimini etkileyen faktörleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Meslek gelişimi kuramlarını açıklar. Anlatım, Sınav,
5 Türkiye’de mesleki rehberlik ve kariyer danişmanlığının gelişimini inceler. Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavram ve ilkeler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Özellik- Faktör Uyumlu Kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Özellik- Faktör Uyumlu Kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Özellik- Faktör Uyumlu Kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Psikodinamik Yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Gelişimsel Yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Sosyal Bilişsel Yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Sosyal Bilişsel Yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Nobel Yayın evi. Yeşilyaprak, B. (2015).  Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya, Pegem  Akademi, 6.Baskı

Kuzgun, Y, Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi. Nobel Yayın evi.

Niles, S.G., Goodman, J. ve Poe, M. (2018). Kariyer Danışması Vaka Kitabı: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri için bir kaynak, (Çev. Ulaş, Ö. Ve Doğan T.), Ankara: Nobel Yayıncılık.

Yeşilyaprak, B. (2015).  Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya, Pegem  Akademi, 6.Baskı

Kuzgun, Y, Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi. Nobel Yayın evi.

Niles, S.G., Goodman, J. ve Poe, M. (2018). Kariyer Danışması Vaka Kitabı: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri için bir kaynak, (Çev. Ulaş, Ö. Ve Doğan T.), Ankara: Nobel Yayıncılık.

Sharf, R. S. (2017). Kariyer Gelişim Kuramlarının Kariyer Danışmasına Uygulanması(Edit. Nilüfer Voltan .Acar, Kemal Öztemel) Pegem  Akademi,

Kuzgun, Y. (2014). Akademik Benlik Kavramı Ölçeği, Nobel Yayın evi.

Niles, S. G. Bowlsbey, J. H. (2013) 21. Yüzyılda Kariyer Gelişimi Müdahaleleri, Nobel Yayın Dağıtım.

Korkut Owen, F. (2008). Mesleki Teleskop,  Anı Yayıncılık, 1.basım

Binbaşıoğlu, C. (2006).  Türkiyede Mesleki Rehberlik Merkezlerinin Kuruluşu ve Okullarda Mesleki Rehberlik Çalışmaları, Nobel Yayıncılık.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 58
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,32
Dersin AKTS Kredisi 2