Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizyolojik Psikoloji RPD 104 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsan fizyolojisi ve psikolojisi arasındaki etkileşimleri anlayabilmek için kontrol sistemleri olan sinir ve hormon sistemlerinin yapısı, işleyişi ve bunların insan psikolojisi ve öğrenme üzerindeki etkilerinin ortaya konması amaçlanmıştır. 

Dersin İçeriği

Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri; organizmanın fizyolojisi ve anatomisi, davranım mekanizmaları, duyu işlevleri, motor işlevler ve duygular, güdü ve güdünün fizyolojik temelleri, işlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Organizmanın fizyolojisi ve anatomisinin temel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Güdü ve güdünün fizyolojik temellerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
9 Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
10 Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Güdü ve güdünün fizyolojik temelleri
2 İşlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri.
3 Sinir hücreleri ve sinyal iletimi (Duygulari ifade etmenin önemi)
4 Motor işlevler ve duygular
5 Beynin bilgiyi işlemesi. Bilgi işleme örnekleri
6 Bütüncül Değerlendirme
7 Duyu işlevleri
8 Ara sınav
9 Davranım mekanizmaları
10 Beyin kimyası davranışları etkileyen nörotrasmitterler
11 Organizmanın fizyolojisi ve anatomisi (Beynin bölgeleri ve işlevleri)
12 Çocuklarda nöron ve beyin gelişimi
13 Davranım mekanizmaları
14 Fizyolojik psikolojinin alanı ve psikolojik danışma ilişkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain
[2] Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları.
[3] Jensen, Eric. (1998). Teaching with the brain mind. Çev. Doğanay, Ahmet. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. Ankara: Nobel Kitabevi.
[4] Ülgen, Gülten. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Nobel Kitabevi.
[5] Madi, Bülent. (2006). Öğrenme Beyinde nasıl oluşur? Morpa Yayınları.
[6] Duman, Bilal. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme?. Ankara: Pagema yayıncılık.
[7] Senemoğlu, Nuray. (2007). Gelişim Öğrenme Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayınları.
[8] Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme. Ankara: Eğitim Dünyası Yayınları.
[9] Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pagem Akademi.
[10] Boydak, Alp Beyin Yarım Kürelerinin Gizemi, Beyaz Yayınları, 2004, İstanbul.
[11] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000).
[12] Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed.

[13] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000).
[14] Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 55
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4