Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim ve Kaynaştırma EBB 401 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Eda Demirhan,

Dr. Öğr. Üyesi Canan Sola Özgüç

Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kaya

Öğr. Gör. Emrah Bilgiç

Arş. Gör. Ahmet Fidan

Arş. Gör. Damla Altın

Arş. Gör. Uğur Yassıbaş

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Özel eğitime gereksimi olan bireylerin eğitimi konusunda genel eğitim (kaynaştırma esaslı) ve ayrıştırma esaslı eğitim sınıflarında görev alacak öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının önemine ve özel gereksinimli çocuklara yönelik farkındalıklarını ve yeterliklerini artırmaktır.  

Dersin İçeriği

Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma

ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf

yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimin tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitimin tanımı, amaçları, kapsamı ve günümüz özel eğitim anlayışı Kaynakların ilgili bölümleri
2 Kaynaştırma uygulamalarının tanımı, kapsamı, evreleri, türleri ve ayrıştırma esaslı eğitimden farkları Kaynakların ilgili bölümleri
3 Özel eğitimde aile eğitimi ve önemi Kaynakların ilgili bölümleri
4 Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
5 Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
6 Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
7 Ara sınav -
8 Dil ve Konuşma Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
9 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
10 Duygu ve Davranış Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
11 Fiziksel Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
12 Diğer Sağlık Sorunu (Süreğen Hastalık) veya Çoklu Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
13 İşitme Yetersizliği olan ve Görme Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları Kaynakların ilgili bölümleri
14 Dönem sonu (final) sınavı -
Kaynaklar
Ders Notu

Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill

Ders Kaynakları

* Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi.

* Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim  (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır.
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır.
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur.
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 5
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
2. Final 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)