Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Maliyet Analizi | MBA 547 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. RECEP YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET VECDİ CAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, işletmede yürütülen faaliyetlerin ve üretilen mamüllerin maliyetlerini analiz edip değerlendirecek bilgi birikiminin verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders; maliyet muhasebesinin temel konularından başlar. Ders, ürün maliyetlerinin belirlenmesi, satılan mamüllerinin maliyetinin belirlenmesi ve ayrıntılı maliyet fark analizi konularını içermektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci, maliyet analizi ile ilgili temel kavramları tanımlar, maliyet analizinin önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Öğrenci maliyetleri çok çeşitli açılardan sınıflandırır, hangi maliyetlerin hangi sınıfların içinde nerede yer alacağını belirler, bu sınıflandırmaların amacını ve önemini açıkla | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | 3) Öğrenci maliyet muhasebesi sistemini etkileyen faktörleri bilir, maliyet sisteminin muhasebe bilgi sistemi içindeki yerini ve önemini açıklar, bu sistemi alt sistemler olan maliyet ölçüm sistemi ile maliyet kayıt sisteminin sürekli etkileşim içinde ol | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
4 | Öğrenci maliyet sistemlerinin hangi bileşenlerden oluştuğunu açıklar, farklı maliyet sistemi kombinasyonları üretebilir, işletme ve üretim yapılarına uygun maliyet sistemleri tasarlar | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
5 | Öğrenci standart maliyet sisteminin amacını ve önemini açıklar, maliyet standartlarını ölçer ve saptar, mamullerin standart maliyet kartlarını düzenler, bu kartların periyodik aralıklar ile revize edileceğini bilir | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
6 | Öğrenci maliyetleri standart maliyet sistemi içinde hesaplar, hesapladığı standart maliyetleri ortaya çıkan fiili maliyetler ile karşılaştırarak fark (sapma) analizleri yapar | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
7 | Öğrenci ortaya çıkan maliyet farklarını önleyici tedbirler alma konusunda ilgilileri yönlendirir, çözüm önerisi sunar | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
8 | Öğrenci, yaptığı maliyet analizleri sonucunda alma, satma, üretme, vazgeçme, hattan çekme vb. konularda karar verir | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Maliyet ve maliyetle ilgili temel kavramların öğrenilmiş olması | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi |
2 | Direk malzeme maliyetlerinin belirlenmesi | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
3 | Direk işçilik maliyetlerinin belirlenmesi | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
4 | Genel imalat maliyetlerinin belirlenmesi | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
5 | Dönem başı ve dönem sonu yarı mamül stok maliyetlerinin belirlenmesi | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
6 | Üretilen mamüller maliyetinin hesaplanması | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
7 | Dönem başı ve dönem sonu mamül stok maliyetlerinin belirlenmesi | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
8 | Satılan mamül maliyetinin hesaplanması | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
9 | Fark analizlerine giriş | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
10 | DMM fark analizleri | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
11 | DİM fark analizleri | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
12 | GİM fark analizleri (İkili fark analizi) | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
13 | GİM fark analizleri (Üçlü ve Dörtlü fark analizi) | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
14 | Genel Uygulama Örnekleri | İlgili haftanın ders konusunun temel kaynaklardan okunması, ders sunularının gözden geçirilmesi, problemlerin çözülmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | CAN, A.Vecdi, Maliyet Muhasebesi Ders Notları, Sakarya Yayınevi, 2009 |
Ders Kaynakları | CAN, A.Vecdi, Maliyet Muhasebesi Ders Notları, Sakarya Yayınevi, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İşletme temellerini ve ekonomi, finans, pazarlama, muhasebe ve yönetim dahil olmak üzere işletme işlevlerini anladığınızı gösterme | ||||||
2 | Bir kuruluşun stratejik yönünü ve kurumsal entegrasyonunu değerlendirme | ||||||
3 | Verilerin ve / veya bilgilerin mantığını, geçerliliğini ve alaka düzeyini tanımlayın ve değerlendirme | ||||||
4 | Bilgiye dayalı ve uygulanabilir sonuçlar ve öneriler yapıma | ||||||
5 | Anlaşılır, özlü ve mantıklı iş belgeleri yazma. | ||||||
6 | Etkili ve anlaşılır sözlü iletişim becerileri geliştirme | ||||||
7 | Organizasyonların sürdürülebilirliklerine ve sosyal sorumluluk çalışmalarına yönelik öneriler geliştirmek. | ||||||
8 | Etik çatışmaları analiz etmek ve etkili çözümler üretmek. | ||||||
9 | Bireysel liderlik tarzlarına göre diğerlerine liderlik yapmak için güçlü yaklaşımlar formüle etmek | ||||||
10 | Takımlar halinde etkin olarak etkileşimde bulunabilmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |