Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A. Seç.I: Siyasi Coğrafya SBE 401 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Tanımlar. Siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler. Siyasi coğrafyada fiziksel etkenler (konum, alan, sınırlar, yer şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal kaynaklar). Siyasi coğrafyada beşeri etkenler (nüfus, kültür, askeri ve/veya siyasi, ekonomik topluluklar). Türkiye´nin üye olduğu siyasi ve askeri oluşumlar (NATO, AB). Türkiye´nin Orta Doğu ülkeleri, Balkan ülkeleri, Kafkas ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri ile ilişkileri. Sınır aşan sular, boğazlar, kıta sahanlığı ve Ege sorunları. Dünyadaki bazı siyasi ve ekonomik örgütler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
2 Fiziksel etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
3 Beşeri etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
4 Ekonomik etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
5 Türkiye'nin jeopolitik teorilerdeki yerini genel olarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
6 Seçilmiş uluslararası siyasi, ekonomik ve askeri organizasyonları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
7 Türkiye'nin komşu ülkeleri, bölgeleri ve Türk ülkeleri ile ilişkilerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
8 Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyasi coğrafya, jeopolitik, jeostrateji kavramları. Fiziki coğrafya faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Konum, Alan Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
2 Fiziki faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Biçim, sınırlar, yeryüzü şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal bitki örtüsü Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
3 Beşeri faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Nüfus, yerleşme Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
4 Ekonomik faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Tarım ve hayvancılık ürünleri, madenler, enerji kaynakları Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
5 Ekonomik faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Ormanlar, su canlıları avcılığı ve yetiştiriciliği, sanayi, turizm, ulaşım, ticaret Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
6 Jeopolitikle ilgili teoriler: Kara Hâkimiyet Teorisi, Kenar Kuşak Hâkimiyet Teorisi, Deniz Hâkimiyet Teorisi, Hava Hâkimiyet Teorisi Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
7 Ara Sınav
8 Jeopolitikle ilgili teoriler: Kuşatma Teorisi, Yeni Domino Taşları Teorisi, Tarihin Sonu Teorisi, Medeniyetler Çatışması Teorisi Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
9 Jeopolitikle ilgili teoriler: Medeniyetler Bütünleşmesi Teorisi, Büyük Satranç Tahtası Teorisi, Eksen Ülkeler Hâkimiyet Teorisi, Uzay Hâkimiyet Teorisi, Jeopolitik teorilerin uygulanabilirliği Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
10 Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Birleşmiş Milletler, İslam İşbirliği Teşkilatı Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
11 Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Avrupa Birliği, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı, Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Örgütü Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
12 Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü, Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü, Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı, Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
13 Türkiye-Ortadoğu ülkeleri ilişkileri. Türkiye- Balkan ülkeleri ilişkileri. Türkiye- Kafkas ülkeleri ilişkileri. Türkiye- Türk Cumhuriyetleri ilişkileri Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
14 Sınır aşan sular sorunu. Boğazlar sorunu. Kıta sahanlığı sorunu. Türkiye-Yunanistan arasında Ege Denizi’nde yaşanan sorunlar Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Özey, R., Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. Genişletilmiş. 7. baskı., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2010.

* Akengin,H., Siyasi Coğrafya İnsan ve Mekan Yönetimi. Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010.

* Özey, R., Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2008.

* Göney, S., Siyasî Coğrafya.  İstanbul Üniversitesi Yayınları,  İstanbul, 1993. 

* Göney, S., Siyasi Coğrafya (2.Cilt). İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. 

* Armaoğlu, F., 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi 1914-1995.  17. Baskı, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2010.

* İlhan, S., Jeopolitik Duyarlılık.  Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Ankara, 1989. 

* Arıbaş, K., Küresel Çağda Siyasi Coğrafya.  Çizgi Kitabevi, Konya, 2007. 

* Arıbaş, K., Hispanya: Siyasi Coğrafya.  Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2009. 

* Özey, R., Küresel Silahlanma : Dünyanın Silah Depoları.  Aktif Yayınevi, İstanbul, 2007.

* Günel, K., Coğrafyanın Siyasal Gücü.  4. bs., Çantay  Kitabevi, İstanbul, 2008. 

* Karluk, S. R., Avrupa Birliği Kuruluşu, Gelişmesi, Genişlemesi, Kurumları.  11. Baskı, Beta, İstanbul, 2014.

* Karluk, S. R., Küreselleşen Dünyada Uluslararası Kuruluşlar.  7. Baskı,  Beta, İstanbul,  2014.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. X
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. X
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler X
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5