Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğr.Sözlü ve Yazılı Ürünlerin Kul. SBE 301 5 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri SBE 101 Sosyal Bilgilerin Temelleri dersini almış olmak.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyal bilgiler eğitimde kullanılabilecek yazılı ve sözlü edebi metinleri tanımak ve etkili bir şekilde kullanmayı öğretmektir.
Dersin İçeriği Edebi metinler ve türleri; mitler, destanlar, efsaneler, seyahatnameler, siyasetnameler, menakıpnameler, gazavatnameler, tarihi romanlar masallar, hikâyeler, türküler, kâşif günlükleri, şiirler, anılar, denemeler, hikâyecikler (anekdotlar), biyografiler, mektuplar vb.nin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler dersinde kullanılan edebi metinleri tanır. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla yazılı ve sözlü edebi metinleri kullanır ve etkinlikler tasarlar. Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
3 SQ3R stratejilerini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 KWL stratejisini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
5 Kapalı teknik ile öğrencilerin okuma ve anlama yeterliliklerini değerlendirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
6 Edebi metinlerin sosyal bilgiler içindeki önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriğini tanıtma ve sosyal bilgiler ile ilgili temel kavramların ve program yapısının gözden geçirilmesi. Sosyal bilgiler ders programları sınıf ortamına getirilir
2 Sosyal bilgiler derslerinde kullanılabilecek yazılı ve sözlü edebi metinleri etkili okumayı ve anlamayı sağlayabilecek SQ3R, KWL ve kapalı tekniklerinin tanıtılması Sınıfa mit, destan ve efsaneler getirilir
3 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak mitler, destanlar ve efsanelerin kullanılması Sınıfa seyahatname ile kâşif günlükleri, siyasetname ve menakıpnamelerin
4 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak seyahatname ile kâşif günlükleri, siyasetname ve menakıpnamelerin kullanılması Sınıfa gazavatname, marifetname ve tarihi romanlar getirilir.
5 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak gazavatname, marifetname ve tarihi romanların kullanılması Sınıfa masallar, hikâyeler ve türküler getirilir
6 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak masallar, hikâyeler ve türkülerin kullanılması Sınıfa şiirler, anılar ve denemeler getirilir.
7 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak şiirler, anılar ve denemelerin kullanılması Sınıfa biyografiler, mektuplar ve bilmeceler getirilir
8 ARA SINAV
9 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak biyografiler, mektuplar ve bilmecelerin kullanılması Sınıfa atasözleri, mani ve makaleler getirilir.
10 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak atasözleri, mani ve makalelerin kullanılması Sınıfa belgesel, tiyatro eserleri ve söylevler getirilir
11 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak belgesel, tiyatro eserleri ve söylevlerin kullanılması kullanılması Sınıfa mektuplar, dikey dosyalar ve ansiklopediler getirilir
12 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak mektuplar, dikey dosyalar ve ansiklopedilerin kullanılması Sınıfa internet, fıkralar getirilir
13 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak internet, fıkraların kullanılması Sınıfa dinleti ve görsel- işitsel araçlar getirilir
14 Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak dinleti ve görsel- işitsel araçların kullanılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları (1) MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı
(2) Öztürk, C ve R. Otluoğlu; (2002) Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı ve sözlü edebiyat incelemeleri
(3) Yukarıda belirtilen edebi ürünlerin yer aldığı dergi, kitap ve makaleler
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6