Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seç II (Türk Eğitim Tarihi) FBE 449 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERHAT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim tarihimizdeki önemli gelişmeleri ve kişileri dönemsel olarak incelemektir.

Dersin İçeriği

İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi (Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar); İslamiyet Sonrası Türk Eğitim Tarihi (Karahanlılar, Selçuklular ve Osmanlı Devleti), Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitim Tarihi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türklerin Müslüman olmadan önceki eğitim sistemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 İlk müslüman Türk devletlerinde eğitimin genel özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Osmanlı eğitim sistemini dönemlere göre inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Kurtluş Savaşı dönemi eğitim hareketlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Cumhuriyet dönemi eğitim sistemini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Cumhuriyet dönemi program geliştirme çalışmalarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
7 Eğitim tarihimizde önemli yer tutan kişileri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi (Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar)
2 İslamiyet Sonrası Türk Eğitim Tarihi (Karahanlılar)
3 İslamiyet Sonrası Türk Eğitim Tarihi (Selçuklular ve Anadolu Beylikleri)
4 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1299-1776)
5 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1776-1839)
6 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1776-1908)
7 ARA SINAV
8 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1908-1918)
9 Kurtuluş Savaşı Dönemi (1919-1922)
10 Cumhuriyet Dönemi (Tevhidi Tedrisat Kanunu)
11 Cumhuriyet Dönemi (1923-1938)
12 Cumhuriyet Dönemi (1938-1950)
13 Cumhuriyet Dönemi (1950´den günümüze)
14 Cumhuriyet Dönemi (Program geliştirme çalışmaları)
Kaynaklar
Ders Notu

Akyüz, Y. (2010). Türk ğitim Tarihi. Ankara: PegemA.
Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan Günümüze Türk eğitim Tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Ders Kaynakları

Tutkun, Ö. F. (2012). Okul. Yaşam Boyu Eğitim Dergisi, 1, 1, 4-8.
Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 3, 993-1016.
Tutkun, Ö. F. (2003). Avrupa birliği katılım sürecinde öğretmen yetiştirmede yeni yönelimler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7, 1, 23-31.

Yahya Akyüz (1999). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Basım.
Salih Özkan (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Nobel.
Hasan Ali Yücel (1994). Türkiye´de Orta Öğretim. Ankara: Kültür Bakanlığı.
Yusuf Keskin(2011). Cumhuriyet dönemi ortaokul tarih programlarına yönelik bir analiz: Politik ve ideolojik yaklaşımların programlara yansıması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 40.
Cumhuriyet Döneminde Eğitim. Ankara: MEB.
Cavit Binbaşıoğluç Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar.
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5