Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi | FBE 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bilimsel düşüncenin gelişimi, bilimin doğası ve bilim felsefesi hakkında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimin doğası tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Bilimi etkileyen felsefi akımları tanır ve özelliklerini birbirleriyle karşılaştırır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sınav, |
3 | Epistemoloji, ontoloji, bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği kavramlarını açıklar. | Anlatım, | Ödev, |
4 | Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
5 | Olayları bilimsel olarak sorgular. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
7 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmak ve öğrencilerine kazandırmak için gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili öneriler geliştirir. | Örnek Olay, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grup Çalışması, | Ödev, |
8 | Bilim tarihinde yer alan fen alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim nedir? Bilimsel bilgi, bilimsel süreçler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [1], [2], [13] |
2 | Bilimin doğasını anlama. Bilim tarihindeki olaylarla örneklendirme. | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [1], [2] |
3 | Bilim Tarihi: bilim felsefesi, felsefi akımlar | [1] Sayfa 63-90 |
4 | Bilim Tarihi: felsefi akımların bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi. | [1] Sayfa 63-90 |
5 | Bilim Tarihi: Eskiçağda bilim, yunanlılar ve romalılar döneminde bilim, ortaçağda bilim, yeni çağda ve yakınçağda bilim. | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [2] Sayfa 1-16 |
6 | Epistemoloji, ontoloji: bilimsel kavramların doğası, bilgiye nasıl ulaşıldığı | [3], [4] nolu kaynaklardan araştırma ödevi |
7 | Epistemoloji, ontoloji: bilimsel bilgi ve özellikleri. | [3], [4] nolu kaynaklardan araştırma ödevi |
8 | Varlık kavramı. | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Bilimsel yöntem: bilimsel düşünce. Bilim tarihinden örnekler | [1], [5] ve [9] nolu kaynaklardan yararlanma |
11 | Bilimsel yöntem: Bilimsel sorgulama. Bilim tarihinden örnekler | [1], [5] ve [9] nolu kaynaklardan yararlanma |
12 | Bilim tarihinden örnekler | [6], [7], [8], [11] nolu kaynaklardan yararlanma |
13 | Bilim ve toplum: bilim etiği. Bilim tarihinden örnekler | [6], [7], [8], [11] nolu kaynaklardan yararlanma |
14 | Genel tekrar ve kapanış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Felsefeye giriş, Sedat yazıcı, alfa yayınları, 1999, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |