Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik Torna Teknikleri II SRM 324 6 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ
Dersi Verenler Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Seramik tornasının tanım, tarihçe, önemini öğrenerek, günümüzdeki durumu, Türkiye'nin her bölgesinde yerel olarak yapılma nedenlerini, geçmişten günümüze yaygın olarak uygulanmasını, günümüzde teknolojik olanaklardan yararlanarak uygulamada oluşan farklılıkları, gelişimleri, yardımcı malzeme olarak kullanılan hammaddeleri, makine, araç ve gereçleri, yapım ve bezeme tekniklerinden örnekleri, kullanım alanlarını, sektör içinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini  ve çömlekçi tornasında şekillendirme prensiplerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

Tornanın çalışma prensibinin gösterilmesi, tatbik edilmesi ve bireysel çalışmalarla çamur tornasını kullanmayı öğrenmelerini sağlamak. Fonksiyonel ve artistik tasarımlar geliştirerek uygulayabilmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çamurun yoğurulma ve havasını alma işlemini öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
2 El koordinasyonunu öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
3 Çamuru tornada merkeze getirmeyi öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
4 İstenilen ölçülerde silindir çekmeyi öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
5 Çalışmalarının dip almasını ve ayak yapmayı öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
6 Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
7 Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Performans Görevi,
8 Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje / Tasarım, Portfolyo,
9 Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
10 Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tornada yapılabilecek tasarımlar hakkında bilgilendirme, bu konuda daha önce hazırlanan proje ve çalışmalar incelenir.
2 Yapılacak tasarımlar için gerekli kaynak araştırması yapılır.
3 Fonksiyonel ve artistik tarzda tasarım çalışmalarının yapılacağı projeler belirlenir.
4 Hazırlanan tasarımların değerlendirilerek gerekli altyapı oluşturulur.
5 Tasarımlara uygun birimler tornada oluşturulur.
6 Montajda kullanılacak ara malzemeler tornada oluşturulur.
7 Elde edilen parçaların ekleme ve montajının nasıl gerçekleşeceği gösterilir. (Vize sınavı)
8 Hatalı ve yanlış tasarımların kontrol edilir gerekirse yeniden üretilir.
9 Tornada, dip alma ve düzeltme çalışmaları yapılır.
10 Düzeltme ve rötuş işlemleri yapılır.
11 Yapılan çalışmaların kurumasının nasıl olacağı anlatılır.
12 Fırın yerleştirme işlemi yapılır.
13 Pişirim gerçekleştirilir.
14 Proje sunumu ve dönem sonu değerlendirmesi yapılır. (Final sınavı)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Cooper, Emmanuel; Seramik ve Çömlekçilik, Çev. Dr. Ömür Bakırer, Remzi Kitapevi, 1978

Güner, Güngör; Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Ak Yayınları, 1988

Sayar, İsmail; Seramik- Tarihçe- Teknoloji- Uygulama, Gazi Kitapevi, 2017

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
2 X
3 X
4 X
5 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 2 28 56
Ödev 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4