Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Araştırmaları GIT 343 5 1 + 2 2 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Görsel Kültür Analizleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM
Dersi Verenler Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, iletişim alanında araştırma yapmaya temel olacak kavram, yöntem ve teknikler hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür tarama, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini içermektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 İletişim alanı ile ilgili bir araştırmayı planlar. Tartışma, Örnek Olay, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Araştırma konusuna uygun amaç, önem, varsayım, sınırlılık ve tanım yazar. Bireysel Çalışma, Ödev,
4 Bilimsel kurallara uygun rapor hazırlar. Bireysel Çalışma, Ödev,
5 Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları açıklar. Anlatım, Örnek Olay, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 İletişim araştırmalarını analiz eder. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması
2 Bilimsel araştırmanın özellikleri
3 Nitel ve nicel paradigma
4 Problem, amaç, önem, varsayım ve sınırlılıklar
5 Araştırmalarda kaynak gösterme
6 İletişim araştırmalarının tarihi
7 İletişim araştırmalarında yöntem: Nicel ve nitel
8 Nitel araştırma yöntemleri: Gözlem ve görüşme
9 Nitel araştırma yöntemleri: Doküman analizi ve örnek olay
10 Nicel araştırma
11 İletişim araştırmalarında veri analizi
12 İletişim araştırmalarından örnekler
13 İletişim araştırmalarından örnekler
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Karasar, N. (2009). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. İstanbul: Nobel Yayınları.

Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.

Barzun, J., Graff, F.H. (1997). Modern Araştırmacı. Fatoş Dilber (çev.). İstanbul: Tübitak Yayınları.

Westfall, R. (2000). Modern Bilimin Oluşumu. İsmail Hakkı Duru (çev.). Ankara:  Tübitak Yayınları.

Yıldırım, Ali ve Hasan Ş. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödev 3 12 36
Final 1 24 24
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6