Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fotoğraf | GIT 111 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | MERVE BOZKURT |
Dersi Verenler | MERVE BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Temel fotoğraf bilgisi ve teknolojisini öğretmek. Fotoğraf çekimi için gereken ekipman ve desteği saylayarak stüdyo içi ve stüdyo dışında çekim pratiği yaptırmak. Görsel iletişim tasarımında fotoğrafı etkili şekilde kullanabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Fotoğraf makinesi ve türleri; objektifler; doğal/yapay ışık kaynakları; çekim için gereken temel üç bilgi: diyafram, enstantane ve ISO; fotoğrafta kompozisyon; çekim sonrası işlemler ve baskı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fotoğraf makinesi türlerini bilir ve kullanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Ödev, |
2 | Objektif türlerini bilir ve çekim konusuna göre seçimini yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Performans Görevi, |
3 | Diyafram, enstantane ve ISO konusuna hakimdir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, | Performans Görevi, |
4 | Hem stüdyo ortamında hem de dış ortamda fotoğraf çekimi yapabilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, |
5 | Işık konusuna hakimiyeti nedeniyle farklı ışık durumlarına hızlı çözüm üretebilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Ödev, |
6 | Çekim için gerekli ekipmanı ve nasıl tedarik edileceğini bilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Performans Görevi, |
7 | Görsel iletişim tasarımında fotoğrafın etkisini bilir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotoğraf nedir; fotoğrafın teknik, estetik ve işlevsel özellikleri nelerdir? | Quentin Bajaq, Karanlık Odanın Sırları |
2 | Camera Obscura'dan günümüze fotoğraf makineleri ve özellikleri. | Haluk Arda Oskay, Fotoğrafçının Başlangıç Rehberi; Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf |
3 | Objektif türleri ve etkileri. | Haluk Arda Oskay, Fotoğrafçının Başlangıç Rehberi; Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf |
4 | Temel fotoğraf kavramları: diyafram, enstantane, ISO | Haluk Arda Oskay, Fotoğrafçının Başlangıç Rehberi; Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf |
5 | Diyafram değerinin çekimdeki etkisi; alan derinliği uygulaması | Faruk Akbaş, Fotoğraf Teknik Okumaları |
6 | Enstantane değerinin çekimdeki etkisi; hız ve hareket uygulaması | Haluk Arda Oskay, Fotoğrafçının Başlangıç Rehberi; Faruk Akbaş, Fotoğraf Teknik Okumaları |
7 | Ara sınav | Ara sınav |
8 | ISO değerinin çekimdeki etkisi; gece çekimi uygulaması | Levend Kılıç, Fotoğrafa Başlarken |
9 | Işık türleri ve ışık yönlerinin çekimdeki etkisi. | Özer Kanburoğlu, Fotoğrafın Büyüsü: Işık |
10 | Kelvin derecesi ve beyaz dengesi. | Özer Kanburoğlu, Fotoğrafın Büyüsü: Işık |
11 | Çekimde kullanılan yardımcı ekipman: filtre, tripot, flaş, reflektör | Özer Kanburoğlu, Fotoğrafın Büyüsü: Işık |
12 | Fotoğrafta kompozisyon. | David Prakel, Fotoğrafta Kompozisyon |
13 | Stüdyo içi ve stüdyo dışında çekim uygulaması. | Levend Kılıç, Fotoğrafa Başlarken |
14 | Çekim sonrası süreçler: işleme ve baskı | Levend Kılıç, Fotoğrafa Başlarken |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Quentin Bajaq, Karanlık Odanın Sırları, YKY Quentin Bajaq, Fotoğraftan Sonra: Analog Fotoğraftan Dijital Devrime, YKY Walter Benjamin, Fotoğrafın Kısa Tarihi, Agora Kitaplığı Haluk Arda Oskay, Fotoğrafçının Başlangıç Rehberi, Gece Akademi, 2019 Emre İkizler, Filmden Dijitale Fotoğraf, Sel Yayıncılık, 2007 Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf, Say Yayınları Özer Kanburoğlu, Fotoğrafın Büyüsü: Işık, Say Yayınları Faruk Akbaş, Fotoğraf Teknik Okumaları, Say Yayınları Levend Kılıç, Fotoğrafa Başlarken, Dost Yayınları David Bate, Fotoğraf: Anahtar Kavramlar, De Ki. David Prakel, Fotoğrafta Kompozisyon, Homer, 2011 David Prakel, Fotoğrafta Işık, Homer, 2012 Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine; İstanbul, Altıkırkbeş Roland Barthes, Camera Lucida; Fotoğraf Üzerine Düşünceler, İstanbul, Altıkırkbeş |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | X | |||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 6 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |