Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Tehlike Yönetimi AFY 007 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT UTKUCU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile bir yerdeki yaşamı derinden etkileme potansiyeline sahip depremlerin kökenini, deprem tehlikesinin ve riskinin ne olduğu, deprem afetin nasıl yönetileceği, deprem zararlarının nasıl azaltılabileceği, depremlerle nasıl yaşanılabileceği ve geçmiş depremlerden çıkarılan dersler bilgi alt yapısının öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Deprem nedir ve neden oluşur, Depremleri tanımlayan parametreler, birincil ve ikincil deprem tehlikeleri, deprem tehlike/risk yönetimi, Deprem tehlikesinin düzenlenmesi, Türkiye’de deprem tehlikesi, Depremlerin kent yerleşimlerindeki etkilerinden çıkarılan dersler, Deprem bilimde etik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Sınav,
3 Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler. Anlatım, Tartışma, Sınav,
4 Depremlerin neden oluştuğunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Deprem tehlikelerini sınıflayarak sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
6 Risk (tehlike) yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. Anlatım, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
7 Verilen bir senaryo için deprem tehlikelerinden kaynaklanan riski azaltmak için önerilerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deprem nedir? Neden oluşur?
2 Depremler insanlık için neden önemli?
3 Doğal afet kavramı: tehlikeye fiziksel maruziyet, tehlikeye karşı insan incinirliliği.
4 Deprem tehlikesi ve doğası, birincil deprem tehlikeleri; Deprem dalgaları
5 Deprem tehlikesi ve doğası, birincil deprem tehlikeleri; Yüzey kırığı
6 İkincil deprem tehlikeleri: sıvılaşma, yer kaymaları, kaya ve çığ düşmeleri
7 İkincil deprem tehlikeleri: tsunamiler.
8 Deprem tehlikesinin düzenlenmesi: Afet yardımı ve sigortalama gibi kayıp paylaşım düzenlenmesi
9 Olay modifikasyonu düzenlemeleri 1
10 Olay modifikasyonu düzenlemeleri 2
11 Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler.
12 Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler.
13 Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler.
14 Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler.
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2008. “Deprem Tehlike Yönetimi Ders Notları”,

 

 

Ders Kaynakları

1.National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp.
2. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.
3. Utkucu, M. ve Alptekin, Ö., 2001, Real-time (gerçek-zaman) sismolojisi, dünyadaki gelisimi ve Türkiye’de uygulanabilirligi, Istanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yerbilimleri Dergisi, 14(1-2), 139-152.
4. Utkucu, M., Çetin, C. ve Alptekin, Ö., 2005, Deprem zararlarinin azaltilmasinda artçi depremlerin önemi, Deprem Sempozyumu 2005, Bildiriler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6