Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Sağlığı Hemşireliği HEM 403 7 4 + 8 8 12
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, Öğr.Gör. TİJEN NEMUT, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör.Dr. AYŞE ÇELİK YILMAZ, Arş.Gör. AYSEL GÜL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Katılımcıların uygulamalarında toplum sağlığını gözönünde bulundurmalarını ve bunlara göre davranmalarını sağlamak, Türkiye’deki sağlık örgütlenmesi ve mevzuatı koruyucu sağlık bakım uygulamalarını,çevre sağlığı uygulamalarını, bağışıklama uygulamalarını,bulaşıcı olmayan hastalıklarda halk sağlığı uygulamalarını,yaşlılık sağlığı uygulamalarını,ana sağlığı ve aile planlaması uygulamalarını, ,çocuk sağlığı uygulamalarını bilmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Toplum, aile ve bireyin sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin işlevlerini ve temel ilkelerini inceler. Bu kapsamda, halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi, tanımı, rolleri, sağlığın değerlendirilmesi, aile yapısı ve kültür, genetik bilgisi, çevre, iş, okul, yaşlı sağlığı, ana-çocuk sağlığı ve aile planlaması gibi özel alanlarda halk sağlığı hemşireliğinin yeri, sağlık hizmetleri, sağlık örgütlenmeleri ve politikaları konuları yer alır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav, Performans Görevi,
2 Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav, Performans Görevi,
3 Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
4 Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgi ve beceri sahibi olabilir, çalıştığı alan ile ilgili kayıt ve istatistikleri tutar. Rol Oynama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Halk sağlığında özel bir önemi olan ev ziyaretlerini planlı ve düzenli yapılmasını sağlar, evde bakım hizmetlerini yürütür ve her iki hizmetin insan sağlığına katkısını belirler. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
6 Toplumdaki risk gruplarının (anne, çocuk, yaşlı, adölesan vb.) sorunlarını tanımlar, toplumu sağlık konularında eğitmeye yönelik eğitim programları düzenler. Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Genetik yolla geçen hastalıkların özelliklerini bilir, tanımlar ve insan sağlığı ile olan ilişkisini kavrar. Tartışma, Anlatım, Sınav,
8 Halk sağlığı alanında hizmet vermeye istekli olabilir, halk sağlığı etkinliklerinin yöntemlerini alana uygulama becerisi kazanır. Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
9 Bağışıklama programlarının beli başlı özelliklerini kavrar ve programın yürütülmesinde sorumluluk alır. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
10 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. Anlatım, Ödev, Sınav,
11 Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmetlerinin önemini kavrar ve hizmetlere yönelik bilgi ve becerilerini uygular. Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
12 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. Tartışma, Anlatım, Sınav,
13 toplıma yönelik tüm uyglama ve süreçlerde kanıt temelli yaklaşımları sergilemek ve takip etmek Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Halk sağlığı bilimlerinin doğuşu ve tarihçesi,Halk Sağlığı ve Hemşireliğine Giriş
2 Temel sağlık hizmetleri,Hizmetleri veren kurumlar, Sağlıkta dönüşüm politikası,Aile Hekimliği sistemi ve halk sağlığı hemşiresinin durumu
3 Aile hemşireliği süreci,ev ziyaretleri ve evde bakımın önemi , sağlık eğitimi
4 Anne ve çocuk sağlığı,çocukta bağışıklama, Adolesan sağlığıve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme
5 Bağışıklama ve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme
6 Aile planlaması hizmetleri, Yaşlı sağlığı
7 Yaşlı Sağlığı
8 Okl sağlığı ve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme
9 Çevre sağlığı hizmetleri
10 Toplum ruh sağlığı hizmetleri ve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme
11 , Epidemiyeloji kavram ve kurallar
12 Sosyal hastalıklar, Bulaşıcı hastalıklar
13 Genetik bilgisi , Genetik yolla geçen hastalıklar ve
14 Antropoloji ve Türkiye´de nüfus hareketleri
Kaynaklar
Ders Notu

Halk Sağlığı Hemşireliği Basılmamış Ders Notları

Ders Kaynakları

1- Cimete G (Ed.) (1998) Evde Sağlık Bakımı Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Evde Bakımda Hemşirenin Yeri, I.Ulusal Evde Bakım Kongresi Kitabı, İstanbul
2- Şentürk S.E. (1990) Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, 5.Baskı, Can Kitapçılık-Pazarlama Yayınları, İstanbul
3- Birol L (2000) Hemşirelik Süreci, 4. Baskı, Bozkaya Matbaacılık, İzmir
4- Clemen-Stone S, McGuire S.L, Eigsti D.G (1998) Comprehensiv Community Health Nursing, St. Levis, Mosby-Year Book
5- Bayraktar N (1999) 2000’li Yıllara Doğru Hemşirelik: Sağlık ve Toplum, 9(4):46-47.
6- Bertam M, Güler Ç (1997) Halk Sağlığı Temel Bilgiler, 2. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara
7- Dirican R (1990) Toplum Hekimliği Dersleri, Hatiboğlu Yayınları, Ankara
8- Erefe İ (Ed.) (1998) Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, İstanbul
9- Tezcan S (1992) Epidemiyoloji, Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi, Hacettepe Halk Sağlığı Yayınları, Ankara
10- Bekar M (2001) Kültürlerarası (Transkültürel) Hemşirelik: Toplum ve Hekim 16(2):136-141.
11- Kocacık F (2000) Toplumbilim Ders Notları, 2. Baskı, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, Sivas
12- Kubilay G ve Öztek Z (1994) Toplum Sağlığı ve Hemşireliği, Songül Yayıncılık, Ankara
13- Stahhope M. Lancaster J (1996) Comminity Health Nursing. Washington, The CV Mosby Company
14- Işık E.(2001), Modern Tıp Seminerleri:24 Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ruhsal Hastalıklar, Güneş Kitabevi Ltd. Şti.,Ankara
15- Soykan A.(2001), Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Psikiyatri Psikiyatriye Giriş El Kitabı,Girişim Yayıncılık, Ankara
16- Güleç C. ve Köroğlu E.(1998), Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
17- Taşkın L (2003) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 6. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara
18- Köknel Ö.(1999), Günlük Hayatta Ruh Sağlığı, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul
19- Lundry, K. S. Ph.D.,R.N. Janes, S. Ph.D.R.N.,A.C.R.N. (2001) Community Health Nursing Caring for the Public’s Health
20- Stanhope M, Lancaster J (1993) Community Health Nursing, Process and Practice for Promoting Health, Mosby Company, Washington.
21- Tezcan S.G. (2001) Türkiye’nin sağlık düzeyi ve bazı sağlık sorunları: Yeni Türkiye Sağlık Özel Sayısı 7(39):65.
22- Özkalp E. (2001) Sosyolojiye Giriş, T.C. Anadolu Üniversitesi, 11. Baskı, Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayın No:140, Eskişehir
Stanhope, M. RN, DSN, FAAN., Knollmueller, R. N.,(2000). Hedbook of Community-Based and Home Health Nursing Practice.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 4 4 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 6 72
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 12 24
Performans Görevi (Uygulama) 14 8 112
Final 1 65 65
Toplam İş Yükü 299
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,96
Dersin AKTS Kredisi 12