Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Adölesan Sağlığı EBE 313 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, Dr.Öğr.Üyesi DİLEK MENEKŞE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders öğrenciye adolesan dönemi özelliklerini, sorunlarını ve bakımını öğreterek, ebeveyn ve adolesana  rehberlik yapabilecek yeterliliği kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders adolesan dönemine ilişkin normal gelişim özelliklerini, adolesan dönemdeki  riskli durumları ve kanıt temelli hemşirelik yaklaşımlarını kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Adolesan dönemi özelliklerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Adolesanların arkadaş ve aile ilişkilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Adolesan döneminin normal gelişim özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 Adolesan sağlığını koruma ve geliştirme becerisi gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Adolesan dönemi sorunlarına yönelik hemşirelik yaklaşımları planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Adolesanlarda riskli davranışlar ve önlenmesi, kanıt temelli hemşirelik yaklaşımları ve danışmanlık hizmetlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Sınav,
7 Adolesan sağlığı ile ilgili güncel araştırmaları takip eder. Anlatım, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Adolesan Dönemi, Ülkemizde ve Dünyada Adolesan Sağlığının Durumu
2 Adolesanla İletişim ve Aile Yaklaşımı
3 Adolesan Döneminin Gelişim Özellikleri
4 Adolesan Sağlığın Değerlendirilmesi ve Aşılama
5 Adolesanlarda Beslenme ve Beslenme Bozuklukları Kanıt Temelli Hemşirelik Yaklaşımları
6 Adolesanlarda Beslenme ve Beslenme Bozuklukları Kanıt Temelli Hemşirelik Yaklaşımları
7 Adolesanlarda Beslenme ve Beslenme Bozuklukları Kanıt Temelli Hemşirelik Yaklaşımları
8 Adolesan Gebelikler
9 Adolesanlarda Riskli Davranışlar ve Önleme, Kanıt Temelli Hemşirelik Yaklaşımları
10 Adolesanlarda Riskli Davranışlar ve Önleme, Kanıt Temelli Hemşirelik Yaklaşımları
11 Adolesanlarda Okul Problemleri
12 Adolesanlarda Davranış Bozuklukları ve Şiddet
13 Adolesanlarda Davranış Bozuklukları ve Şiddet
14 Gençlerin Etiketlenme Kuramı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Behrman, R.E. (2001). Nelson Essentials of Pediatrics. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Dworkin PH (1998). Pediatri, Üçüncü Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti, İstanbul (Çeviri Editörü: Prof. Dr. Müfit Acarsoy) 3. Ekşi A. (2011). Ben Hasta Değilim. Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü, Nobel Tıp Kitabevleri, İkinci Baskı, İstanbul 4. Kuzucu Y. (2008). Küçükler İçin Büyüklere Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı, Nobel Yayın Dağıtım, Birinci Basım, Ankara 5. Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. 6. Onat T. (1996). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Eksen Yayınları, 1. Baskı, İstanbul

Törüner EK, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Yayıncılık, Ankara

7. Osborn LM, Dewitt TG, First LR, Zenel JA. (2011). Pediatri: Adölesan Bakımı, Güneş Kitabevi, Cilt: 2, s: 1494–1641 (Çeviri Editörü: Murat Yurdakök) 8. Yörükoğlu A. (2008). Çocuk Ruh Sağlığı: Çocuğun Kişilik Gelişimi Eğitimi ve Ruhsal Sorunları, Özgür Yayınları, Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir.
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 3 3
Final 1 11 11
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2