Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karar Verme Süreci ve Dış Politika ULI 374 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. RIDVAN KALAYCI
Dersi Verenler Doç.Dr. RIDVAN KALAYCI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Rıdvan KALAYCI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, dış politikaya ilişkin temel kavramların öğretilmesini ve dış politikanın  şekillenmesinde devletlerin karar verme süreçlerinin etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, teori ile pratik arasındaki ilişki üzerinden devletlerin dış politika karar alma süreçlerini inceler. Ders özellikle devletlerin siyasal sistemlerinin, dış politikanın şekillenmesindeki etkisi üzerine odaklanmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş-Ana Kavramlar, dış politikayı etkileyen unsurlar, karar verme süreci ve uygulaması
2 Siyasi yönetim biçimleri, devlet biçimleri ve yapılanmaları, hükumetlerin örgütlenme biçimleri
3 Karar verme modelleri,
4 Örnek ülkeler: ABD
5 Rusya
6 Çin
7 İngiltere
8 Fransa
9 Vize Sınavı
10 Almanya
11 İsrail
12 İran
13 Suudi Arabistan
14 Türkiye
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Valerie M. Hudson with Christopher S. Vore. “Foreign Policy Analysis Yesterday, Today, and Tomorrow”, Meshon International Studies Review (Vol. 39, 1995)

Stuart. 2010. Foreign-policy Decision-making. The Oxford Handbook of International Relations: 576-593

Hudson. 2008. “The History and Evolution of Foreign Policy Analysis.” In Smith et al. Foreign Policy: Theories, Actors, Cases.pp. 12-29

Snyder et al. 2002. Foreign Policy Decision-Making. 1-186

Charles F. Hermann. “Changing Course: When Governments Choose to Redirect Foreign Policy, International Studies Quarterly (Vol. 34; 1990)

Beaseley, Ryan Juliet Kaarbo, Jeffrey S. Lantis, and Michael T. Snarr, Foreign Policy in Comparative Perspective (CQ Press, 2002)

Hermann and Hermann. 1989. “Who Makes Foreign Policy Decisions and How.” International Studies Quarterly. 33: 361-387.

Allison and Philip Zelikow. “The Cuban Missile Crisis: Second Cut” in Essence of Decision (New York: Longman, 2nd edition, 1999) – chapter (6)

Ben D. Mor. “Nasser’s Decision-Making in the 1967 Middle East Crisis: A Rational Choice Explanation” Journal of Peace Research (Vol. 28, No. 4; November 1991)

George Edwards ve Stephan Wayne, 1990, presidential leadership, politics and policy making, 2. Baskı, New york, St. Martin press.

Jack Levy. “Domestic Politics and War”, Journal of Interdisciplinary History (Vol. 18, No. 4; Spring 1988)

r.d. mClAURİN, Mohammed Muhhisuddin ve Abraham R. Wagner, Foreign Policy Making in the Middle East,

Levy, Jack S. 1997. “Prospect Theory, Rational Choice, and International Relations.” International Studies Quarterly. 41: 87–112.

Quackenbush, Stephen. 2004. “The Rationality of Rational Choice Theory.” International Interactions. 30: 87-107.

Kayhan Barzegar, Iran’s foreign policy in post invasion of Iraq, Middle East Plicy, Cilt. 15, Sayı. 4, 47-58.

Paul hoyt, Changing chracter of Iranian foreign policy, Der. Ryan K. Beasley et. al., foreign policy in comparative perspective,, domestic and International influences on state behavior, Washington, CC Press.

Jeffrey Mankof 2009, Russian foreign policy, return of great power politcs, ABD, Rowman&Littlefield publishing.

Benjamin I. Page and Jason Barabas. “Foreign Policy Gaps between Citizens and Leaders”, International Studies Quarterly (Vol. 44, No. 3; September 2000

Raymond Birt. “Personality and Foreign Policy: The Case of Stalin”, Political Psychology (Vol. 14, No. 4; 1993)

Gencer Özcan, Türkiye dış politikası oluşum süreci, Der. Faruk Sönmezoğlu, Türk dış politikasının analizi, ©, İstanbul Der yayınları, 329-359.

Çuhadar-Gürkaynak, Esra and Binnur Özkeçeci-Taner . 2004. “Decision-Making Process Matters: Lessons Learned from Two Turkish Foreign Policy Cases” Turkish Studies, vol. 5, no. 2, Summer.

Atilla Yayla, Karşılaştırmalı Sisyasal Sistemler,  Ankara, Adres Yayınları, 2015.

Ertan Efegil, 2016, Dış Politika Analizi Ders Notları, Ankara, Nobel Yayınevi.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme
2 Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme
3 Yabancı dil becerisini geliştirme
4 Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme
5 Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme
6 Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme
7 Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme
8 Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme
9 Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme
10 Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme
11 İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme
12 Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme
13 Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme
14 Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme
15 Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme
16 Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme
17 İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme
18 Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme
19 Temel bilgisayar becerilerini edinme
20 Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)