Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Optisyenliğe Giriş OPT 105 1 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI YEMENOĞLU
Dersi Verenler Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI YEMENOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Optisyenlik temel terim ve malzemelerini öğrenerek, Optisyenlik dersi için temel hazırlamak.

Dersin İçeriği

Genel tanımlar. Fokometre, lenslerin özellikleri ve sınıflandırılması. VP-SPH-Plus-Minus-Plan Cly-SPHCYL lenslerin teorik olarak elde edilişleri ve ne tip refraksiyon kusurlarında kullanıldığı. Refraksiyon kusurları (hipermetropi, miyopi, astigmatizma, presbiopi), aks kavramı ve tanımı, oftalmik lenslerin meridyenlerdeki dioptri güçleri. SPH-CYL-SPHCYL lenslerde güç kavramı. Dioptri tanımı formülasyonu, Transpoze, Plus-Minus ve Cross formda yazılan reçete tipleri, bir yazılış şeklinin diğer yazılış şekline transpozesi. SPHCYL formda reçete yazılım şeklinin Cross forma transpozesi. Reçete yazım kuralları, Addisyon kavramı. Pantoskopik ve retroskopik açı tanımları. Çevre seçimi, cam seçimi, çerçeve ayarları, çerçevenin materyalleri, çerçeve tipleri ve kısımları. Çerçeve boyutlarının ölçümü (Boxing sistemi, Datum sistemi- A,B,DBL boyutları). Yüze ait ölçüler, Hasta Pd mesafesinin ölçümü. Desantrasyon, yatay ve dikey santrasyon. Emniyet cammları, UV, UV´nin zararları, UV tutucu camlar, fotokromik ışığa duyarlı camlar. Türkiye´de optikle ilgili standartlar, oluşturulması zorunlu batı standartları gereksinimleri. Gözlük cam ve çerçevelerinin fiyatlandırılması, sosyal güvenlik kurumlarının verdiği yardım bedelleri. Nötralizasyon.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Optisyenlik hakkında temel bilgi sahibi olunur. Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Optisyenlikte kullanılan makine ve techizat hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Mercekler ve gözlük camları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Çerçeveler hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Optisyenlik mesleğinde temel teknik terimler, tanımlar ve semboller
2 Gözlük ve lenslerin tarihçesi
3 Refraksiyon kusurları ve lenslerle düzeltme teknikleri
4 Tek odaklı lenslerin çerçeveye tespit yöntemi
5 Konkav ve konveks lenslerin özellikleri
6 Oftalmik lenslerin meridyenlerdeki diyoptrik güçleri
7 Transpoze
8 Lenslerin tanınması ve nötralizasyon
9 Fokometre
10 Arasınav
11 Prizma
12 Kimyasal yapılarına göre lensler
13 Koruyucu ve emniyet lensleri
14 Fotokromik lensler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gözlükçülük Öğr. Gör. Ertekin Aksak Öğr. Gör. Eczacı Taylan Küçüker

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Optisyenlik alanındaki temel ilkeleri teorik ve uygulama alanında kullanabilecek seviyede bilgi sahibi olur.
2 Alanında verilen görevleri gerekli inisiyatifleri alarak bağımsız bir şekilde yürütür.
3 Hastaları özenle karşılayarak, ona uygun optik gereçlerin sunumunu yapar.
4 Optisyenlik alanında sahip olduğu bilgileri kullanarak reçete bilgilerini yorumlar.
5 Mesleki yazılımlar ile amaca uygun diğer yazılım ve otomasyon sistemlerini kullanır.
6 Reçete bilgilerinin içerdiği optik gereçleri amaca uygun, etik kurallara riayet ederek hazırlar.
7 Gerekli gördüğünde alanındaki yanlışlıkların düzeltilmesi için ilgililere başvurur.
8 İlgililerin isteği üzerine gerekli bilgilerin paylaşımını şeffaf bir şekilde gerçekleştirir.
9 - Optisyenlik alanındaki yasal mevzuatın takibini yapar, ilgili mevzuatın güncel formatına uygun olarak kendini yeniler.
10 İlgili mevzuatın maddelerine riayet ederek, optik müessesesi açmaya hak kazanır .
11 Herhangi bir optik müessesesinde mesul müdür olmaya hak kazanır.
12 Sağlık teknikerine uygun bilişsel ve davranışsal muhakeme yeteneğine sahip olur.
13 Toplumun genel ahlak kurallarına uyarak, iş becerilerini toplumun yararı için azami şekilde kullanır.
14 Temel iş güvenliği eğitimine uygun olarak mesleğindeki riskleri ve bu riskleri bertaraf etme yollarını bilir.
15 Disiplinler arası çalışmalarda uygun yöntemleri seçer ve uygular.
16 Kendi sağlığını ve toplum sağlığını korumadaki bilincini en üst seviyede tutar.
17
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5