Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Hukuku ve Usûlü | DAO 310 | 6 | 4 + 0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN GÜMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Fıkhı kaynakları, literatürü ve sistematiği çerçevesinde tanıtmak. |
Dersin İçeriği | İslam fıkhının tarihi gelişimi, kaynakları, literatürü ve genel yapısı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fıkhın tarihi gelişimi içindeki evrelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Başlıca klasik fıkıh metinlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Fıkıh mezheplerini mukayese eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Temel fıkıh kavramlarını ve esaslarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Fıkhi düşüncenin genel yapısı ve temel özelliklerini tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Modern fıkıh düşüncesinin değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fıkhının mahiyeti ve temel özellikleri, fıkıh ve hukuk kavramlarının ortak ve farklı yönleri | |
2 | Fıkıh Mezhepleri | |
3 | Fıkıh Mezhepleri | |
4 | İçtihat teorisi | |
5 | Fıkhın temel prensipleri, mekâsıd teorisi | |
6 | Genel Fıkıh kuralları (kavâid-i külliye), Modern fıkıh teorileri (tanzîrul-fıkh) | |
7 | Mülkiyet teorisi | |
8 | Akit teorisi | |
9 | Fıkıh usulüne giriş | |
10 | Kur´an-ı Kerîm (Kitab), Sünnet, İcma, Kıyas | |
11 | İstihsan, Mesâlih-i Mürsele, Sahabe Kavli | |
12 | Şeru men kablenâ, Örf, İstıshâb, Sedd-i zerâi, ilham | |
13 | Hüküm ve türleri a) Teklîfî hükümler b) Vadî hükümler | |
14 | İslam Hukukunun Gayeleri, Delillerin teâruzu ve nesih |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İslam Hukukuna Giriş, Edit. Prof. Dr. Yunus Apaydın, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir 2010. |
Ders Kaynakları | 1. Medhalül-fıkhil-İslamî, Muhammed Sellâm Medkûr. Darül-Kavmiyye, Kahire 1964/1384 [Tercüme İslam Hukuk Başlangıcı. / Muhammed Sellâm Medkûr ; ed. Hacı Mehmet Günay ; trc. Ruhi Özcan. Nun Yayıncılık, İstanbul 1995. 237] 2. El-Medhal li-dirâsetil-ş-şerîatil-islâmiyye, Abdulkerîm Zeydân, Müessesetü´r-Risâle, Beyrut 1986. 3. El-Medhalil-fıkhiyyil-âm (el-Fıhul-islâmî fî sevbihil-cedîd), Mustafa Ahmed Ez-Zerkâ, I-II Cild, Darul-kalem, 2004. 4. Başlangıçtan zamanımıza kadar İslam hukuk tarihi, Prof.Dr. Hayreddin Karaman, İz Yayıncılık, İstanbul 1999. 5. Türk hukuk tarihi, Mehmet Akif Aydın Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul 1995. 6. El-Medhal fi´l-fıkhi´l-İslâmî, Muhammed Mustafa Şelebi . Ed-Dârü´l-Câmiiyye, Beyrut : 1985. 7. El-Medhal ila diraseti´l-mezahibi´l-fıkhiyye , Ali Cum´a Muhammed Abdulvehhâb, Dârüs-selâm, Kahire 2007/1428. 8. İlk dönem İslam hukuk biliminin gelişimi, Ahmet Hasan ; çev. Haluk Songur, Rağbet Yayınları, İstanbul 199. 9. İslam hukukuna giriş, Joseph Schacht ; trc. Mehmet Dağ, Abdulkadir Şener. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Ankara 1977. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 16 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |