Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Metinleri II ILA 406 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY
Dersi Verenler Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Farklı metotlarla yazılmış tefsir metinlerini okuyup anlamak

Dersin İçeriği

Farklı tefsir metinleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Kur?ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Tefsir metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ebû Bekr el-Cassâs ve Ahkâmu´l-Kur´ân Tefsiri
2 Suyutî ve ed-Dürrü´l-Mensûr fi´t-Tefsîr bi´l-Me´sûr Tefsiri
3 İzzet Derveze ve Tefsîru´l-Hadîs Tefsir
4 Ebû Ali el-Fadl b. el-Hasen et-Tabersî ve Mecmau´l-Beyân fî Tefsîri´l-Kur´ân Tefsiri
5 el-Begavî ve Meâlimu´t-Tenzîl Tefsiri
6 Ebû Hayyân el-Endelûsî ve el-Bahru´l-Muhît Tefsiri
7 Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâiki´t-Tenzîl ve Uyûni´l-Ekâvîl fî Vucûhi´t-Te´vîl Tefsiri
8 Şevkânî ve Fethu´l-Kadîr Tefsiri
9 İ. Hakkı Bursevî ve Rûhu´l- Beyân Tefsiri
10 Tâhir ibn Âşûr ve et-Tahrîr ve´t-Tenvîr Tefsiri
11 Çağdaş Dönem Tefsir Edebiyatı: Meâller
12 Mukayeseli Meal Tahlilleri: Müteşabih Ayetler, Bağlaç. Edat ve Vakıflar
13 Mukayeseli Meâl Tahlilleri: Lugavî, Mecâzî, Dinî/Şer´î Anlam ve Geleneksel Terminolojinin Meallere Yansıması
14 Mukayeseli Meal Tahlilleri: Hazifler, Çokanlamlılık ve Türkçenin İmkânlarının Kullanılması
Kaynaklar
Ders Notu

Tefsir Metinleri II, İlitam e-kitap ders notları, Sakarya, 2019

Ders Kaynakları

1. İbn Kesir ve  Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azim Adlı Tefsiri
2. Nisaburî ve Ğaraibu'l-Kur'ân ve Rağaibu'l-Furkân Adlı Tefsiri
3. Suyûtî ve Celaleyn Tefsiri
4. Ebussuud ve İrşâdu'l-Akli's-Selîm Adlı Tefsiri
5. Ebû Ali el-Fadl b. el-Hasen et-Tabersî, Mecmau?l-Beyân fî Tefsîri?l-Kur?ân
6. el-Begavî, Meâlimu?t-Tenzîl
7. İ. Hakkı Bursevî, Rûhu´l- Beyân
8. Ebû Hayyân el-Endelûsî, el-Bahru?l-Muhît
9. Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî, el-Keşşâf an Hakâiki't-Tenzîl ve Uyûni'l-Ekâvîl fî Vucûhi't-Te?vîl
10. Tâhir ibn Âşûr, et-Tahrîr ve't-Tenvîr

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5