Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Plastik Sanatları SAN 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd. Doç. Dr. Tülin ÇORUHLU
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sanat Tarihinin zengin kaynaklarını oluşturan ve geleneksel kültürümüzü yansıtan Plastik Sanatların görsel malzeme eşliğinde öğrencilere tanıtılması
Dersin İçeriği Plastik Sanat kavramı, ev ve iş yerlerinde el emeğine dayalı olarak üretilen yöresel plastik sanatların, malzeme, teknik, kompozisyon ve motif açılarından tanımlanması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu hakkında literatür bilgisine hakim olur ve takip eder Anlatım, Gösteri, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Plastik sanatları guruplandırarak değerlendirir Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Türk plastik sanatlarının gelişimini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Anadolu örneklerinden hareketle din-sanat ilişkisini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Konu hakkında tez önerisi hazırlar ve yazar Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi
2 Plastik Sanat Kavramı ve Tarihsel Gelişim
3 Plastik Sanatlarda Kullanılan Malzemeler ve Araçlar
4 Plastik Sanatların Sınıflandırılması ve Uygulanan Teknikler
5 Plastik Sanat Bezemelerinde Kompozisyon ve Motif
6 Ağaç, Alçı, Boynuz, Cam İşleri
7 Deri, İplik, Kâğıt, Keçe İşleri
8 Metal, Ot, Taş, Toprak İşleri
9 Sınav
10 Yöresel Plastik Sanatların Teknik, Kompozisyon, Motif Açılarından Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi
11 Halk Plastik Sanatı Örnekleri
12 Halk Plastik Sanatı Örnekleri
13 Halk Plastik Sanatı Örnekleri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları Yusuf Durul, Baraj Gölü Çevresi Dokuma Sanatları, Ankara, 1969.
Reyhan Kaya, Türk Yazmacılık Sanatı, İstanbul, 1974.
Haşim Şekip Işık, “Trakya’da İşleme Sanatı”, Türkiyemiz, Sayı 20, İstanbul, 1976, s. 20 – 24.
Yusuf Durul, Yörük Kilimleri Niğde Yöresi, İstanbul, 1977.
Mine GÖKBUGET , “Anadolu’da Göz ve Nazar İnançları”, Türkiyemiz, Sayı 29, İstanbul, 1979, s. 6 – 10.
Musa Seyirci – Ahmet Topbaş, Keçecilik ve Batı Anadolu’daki Keçe Merkezleri, II. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, DEÜ Yayınları, İzmir, 1984.
Yusuf Durul, Anadolu Kilimlerinden Örnekler, İstanbul, 1985.
Taciser Onuk ve bşk., Tarsus El Sanatları, Ankara, 1998.
Hüseyin Şahin, Malatya El Dokuması Çorap ve Eldivenler, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1995, s. 78 – 81.
Mehmet Z. Kuşoğlu, Dünkü Sanatımız Kültürümüz, İstanbul, 1994.
Önder Küçükerman, “Camcılık”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul, 1994, s. 372.
Taciser Onuk ve bşk., İçel El Sanatları, Ankara, 1998.
Selçuk Mülayim, Sanata Giriş, 2011.
ERBEK Mine, Çatalhöyükten Günümüze Anadolu Motifleri, Ankara, 2002.
H. Örcün Barışta, Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatları, 2005.
Ela Taş, “Malatya Nazarlıkları”, XI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, İzmir, 2007, s. 355 – 361.
Ela Taş, “Malatya Müzesinde Bulunan Tepelikler”, Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, Sayı 9, Ankara, 2009, s. 93 – 102.
Ela Taş, Van El Sanatları, 2014
Ela Taş, “Halk Plastik Sanatları Yönüyle Rize”, SOBİDER, Malatya, 2015, s. 177 – 202.
Osman Kunduracı, Konya’da Kaşıkçılık, Yaşayan Konyalı Sanatçılar ve Eserleri, Tarihsiz.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 30 30
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6