Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Balık Ekolojisi | BIY 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Balık biyolojisi ve ekolojisi arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Balıkların çeşitliliği; Çevreden ve organizmadan kaynaklanan kısıtlayıcılar; Balıklarda beslenme; Balıklarda biyoenerji; Balıkların zaman ve alan kullanımı; Balıklarda büyüme; Balıklarda üreme; Biyotik etkileşimler I balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitlik; Biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizm; Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması; Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejileri; Balık toplulukları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Balıkların çeşitliliğini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Balıklarda vücut şekli ve hareket; solunum ve solungaç yapısı; algılamayı açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Balıklarda trofik kategoriler; beslenme için adaptasyonlar, beslenme kompozisyonu ve zamana bağlı değişmeleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
4 | Balıklarda besin tüketim oranını belirleyen faktörler, beslenme ekolojisindeki esneklik, optimal beslenme teorisini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Balıklarda biyoenerji, enerji bütçesinin yapısı, metabolizma üzerine çevresel faktörlerin etkileri, enerji bütçesinin elemanlarını açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Balıklarda zaman ve alan kullanımı, alansal ve mevsimsel dağılım şekilleri, göç özelliklerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
7 | Balıklarda büyüme, büyümenin belirlenmesi ve ölçülmesi; büyüme şekilleri, büyüme oranlarını etkileyen faktörler, büyüme modellerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
8 | Balıklarda üreme, üreme zamanlaması, üreme yeri seçimini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
9 | Balıklarda sekonder eşeysel karakterler, üreme davranışları, yaygın olmayan üreme stratejilerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
10 | Balıklarda biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitliği açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
11 | Balıklarda biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizmi açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
12 | Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması. Stok büyüklüğünün ve durumunun tahmini. Populasyon büyüme ve ölüm oranının ölçülmesi. Populasyon büyüme modelleri | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
13 | Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejilerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
14 | Balıklarda topluluklar, tür çeşitliliğinde genel şekiller, tarihi faktörler ve zamana bağlı belirleyiciler, balık topluluklarına örnekler; balık topluluklarının karakteristik özellikleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Balıkların çeşitliliği | |
2 | Çevreden ve organizmadan kaynaklanan kısıtlayıcılar | |
3 | Balıklarda beslenme | |
4 | Besin tüketim oranını belirleyen faktörler | |
5 | Balıklarda biyoenerji | |
6 | Balıkların zaman ve alan kullanımı | |
7 | Balıklarda büyüme | |
8 | Balıklarda üreme | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Sekonder eşeysel karakterler. Üreme davranışları. | |
11 | Biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitlik II. Balıklarda rekabet ve mutualizm | |
12 | Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması | |
13 | Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejileri | |
14 | Balık toplulukları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Robert J. Wooten, Editor. 1998. Ecology of Teleost Fishes, Fish and Fisheries Series I, Chapman&Hall, London, IX+404 pp. |
Ders Kaynakları | 2. Erinç, S. 1984. Ortam Ekolojisi ve Degradasyonal Ekosistem Değişiklikleri, İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü, Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü, İstanbul, VI+145 s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak bilgilerini, bilimsel yöntemlerle ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alan bilgisi ve teknolojilerini eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygular. | X | |||||
4 | Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir. | X | |||||
5 | Disiplinler arası ekiplerle çalışabilme ve sorunların çözümlenmesinde sorumluluk alarak liderlik yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı yapabilir ve/veya yönetebilir. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili bilimsel gelişmeleri, bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanarak, izleyebilme, okuma, anlama, yazma ve yorum yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde liderlik yapabilir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili etkinliklerde kendi özgün fikirlerini savunma ve etkili bir iletişim kurabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. | X | |||||
11 | Avrupa Dil Portföyü’ndeki bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |