Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Türk Şiveleri Bilgisi YTD 532 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Muharrem ÖÇALAN, Yrd. Doç. Dr. Ayşe AYDIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerini,  aralarındaki fonetik, morfoloji ve kelime bilgisi temelli farklılıkları ve benzerlikleri esas alarak karşılaştırmalı şekilde öğretmek; sorunlar ve imkânları değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerinin karakteristik ses ve şekil bilgisi özellikleri.

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerinin kelime bilgisi farklılıkları.

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerinin kelime bilgisi benzerlikleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ERCİLASUN Ahmet B., (Editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ankara, 2007.
DOĞAN Levent (vd.), Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriter Yay., İstanbul,2007.

BURAN Ahmet - ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara,2001.

ERCİLASUN Ahmet B., (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri I - Fiil, TDK Yay., Ankara, 1998.

ERCİLASUN Ahmet B., Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak. Yay., 5. baskı, Ankara, 1996.

TEKİN Talât ÖLMEZ, Mehmet, Türk Dilleri, Simurg Yay. ve Kültür Bak., Ankara, 1995.

ERCİLASUN Ahmet B., (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bak. Yay. Ankara, 1991.

Ahmet Cevat EMRE, Türk Lehçelerinin Mukayeseli Grameri (İlk Deneme) Birinci Kitap: Fonetik, TDK Yay. İstanbul, 1949.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)