Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metin Tamiri ETE 529 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk Şiiri araştırmalarında bir metnin eksik yönlerini tanımak ve bu eksiklikleri giderme metotlarına hâkim olmak önemlidir. Araştırma sahasına yönlendirilecek öğrencinin, yazma eserlerdeki tahribat sebebiyle oluşan eksiklikleri tamamlama, vezin problemlerini çözme, metnin siyâk ve sibâkından hareketle çıkarımda bulunmak gibi özelliklere sahip olması gerekir. Bu özelliklerin kazandırılması içinde metin tamiri dersini almak gerekir.

Dersin İçeriği

Eski eserlerimizde rutubet, yanma, ıslanma, kurt yeme, yırtılma gibi çeşitli sebeplerle birtakım tahribat meydana gelebilmektedir. Bunlar metinde; bazen bir harfin, bazen hecenin, kelime veya kelime grubunun okunamaz hâle gelmesine sebep olmaktadır. Özellikle yazma eserler üzerinde görülen bu tür eksikliklerin, metnin aslına en uygun olabilecek şekilde vezin, anlam, gramer özellikleri gibi hususlara dikkat edilerek tamamlanması yolları öğretilir. Örnekler, metinler üzerinde çalışılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metin Tamirine dair teorik bilgiyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Metin tamirine dair teorik bilgiyi yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Klasik Türk şiiri metinleri üzerinde tamir becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 Klaisk Türk şiiri metinleri üzerindeki vezin yanlışlarını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Selami Ece, Metin Tamiri, Atatürk Ünv. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Erzurum 2014, 89-109.

M. Fatih Köksal, Eski Türk Edebiyatı’nda Tenkit ve Teori, Kesit Yay., İstanbul 2012.

M. Fatih Köksal, Metin Tamiri ( Usul ve Esaslar, Uygulamalar ve Bazı Teklifler), Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, S. 1, İstanbul 2008, 168-190

Salahattin Polat, Metin Tenkidi, Marmara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay. İstanbul 2000.

Ahmed Ateş, Metin Tenkidi Hakkında, Türkiyat Mecmuası, c. VIII, 1942,  253-267

Ali Nihad Tarlan, Metin Tamiri, İÜEFY, İstanbul 1937.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
3. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)