Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebi Kavramlar Işığında Yeni Türk Edebiyatı | YTE 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Her bilim dalının kendine ait bazı kavramları olduğu gibi dile dayanan bir sanat olan edebiyatın da en önemli malzemesi dildir. Edebiyat metinlerini anlamak ve anlamlandırabilmek için kavramlara ihtiyaç duyarız. Kavramlar yeterince anlaşılmadığında edebiyat eserlerinin tam anlamıyla değerlendirilmesi mümkün değildir. Metinleri çözümleyebilmek, eleştirebilmek için kavramlardan faydalandığımız gibi dönemin özelliklerini, edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden takip etmek mümkündür. |
Dersin İçeriği | Belagat kavramı ve belagat terimleri, Mazmun kavramı ve edebiyatımızdaki yeri İmge ve imaj kavramları modern şiirdeki yeri Mecaz nedir edebiyat metinlerinde mecazın önemi Metafor ve metonomi kavramları İroni, parodi kavramı, modern ve postmodern edebiyatta kullanımları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Belagat ve retorik kavramlarını tanıyıp, sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Edebi metinleri çözümleyebilmek ve eleştirebilmek için kavramlardan yararlanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden çözümleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Mecaz, sembol, alegori, imaj, metafor vb. kavramların edebi metindeki yerini ve önemini değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Modern ve postmodern edebiyatta kullanılan kavramları analiz edip, çözümleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Belagat ve Retorik kavramlarına daha yakından bakabilmek | |
2 | Mecaz, sembol, alegori kavramları ve tanımlanması | |
3 | Bedi, berceste, galat, fesahat, garabet vb. belagat terimleri | |
4 | Bir teknik olarak Parodi Kavramı. Parodi hangi amaçlarla kullanılır. | |
5 | Mazmundan imge ve imaja | |
6 | Metafor nedir, metaforik kavramların sistematikliği, istiare ve metafor | |
7 | Metafor ve Söylem, metafordan sembole | |
8 | Metanomi kavramı mecazı mürsel ve metonomi ilişkisi | |
9 | Kanon kavramı, kanonu belirleyen şartlar. | |
10 | İroni nedir? Edebiyat metinlerinde ironinin işlevi | |
11 | Mehmet Akif, Orhan Veli ve Tanpınar’ın eserlerinde ironi | |
12 | Pastij, kolaj, satir kavramları | |
13 | Gösteren, gösterge, metinlerarasılık | |
14 | Mistisizm, trajik, trajedi, üslup kavramlarını tanımlama edebi metinlerle örnekleme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kaya Bilgegil,Edebiyat Bilgi ve Teorileri İsmail Tunalı: Estetik Turan Karataş, Edebiyat Terimleri Sözlüğü Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslûp ve Özellikleri Ionna Kuçuradi, Trajik Richard Rorty, Olumsallık, İroni ve Dayanışma Paul Ricoeur, Yorum Teorisi George Lakoff-Mark Johnson, Metaforlar Oğuz Cebeci, Metafor ve Şiir Dilinin Yapısı Oğuz Cebeci, Komik Edebî Türler Susan Sontag, Metafor Olarak Hastalık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |