Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri I YTE 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyat Kuramları ve Eleştiri yöntemlerinin öğretilmesi. Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının incelenmesi.
Dersin İçeriği Eleştirinin doğuşu ve gelişimi
Başlıca eleştiri kuramları ve sınıflandırmaları
Eleştiri akımlarının dayandığı estetik ilkeler
Eleştiride temel eğilimler
Anahtar Kavramlar ( taklit / arınma, yansıtma, akıl, tabiat, sağduyu vd.)
Biçim / içerik ve eser / yazar ilişkisi
Üslup ve Estetik
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuram ve yöntem üzerine
2 Edebiyat Eleştirisinin Doğuşu ve Gelişimi
3 Başlıca Eleştiri Kuramları, Sınıflandırmalar.
4 Metin türleri ve biçem
5 Edebiyat eleştirisinde kavramlar
6 Yansıtma kuramları: Sanatın Görüngü Dünyasını ve Özü Yansıtması
7 Yansıtma kuramları: Sanatın İdeal Olanı Yansıtması ve işlevi
8 Yansıtma kuramları: Üretim olarak sanat; toplumcu gerçekçilik
9 Ara sınav
10 Anlatımcılık: Romantiklere göre sanat ve yaratma olarak sanat
11 Anlatımcılık: Aktarım olarak anlatımcılık ve işlevi
12 Sanatçıya dönük eleştiri: Biçim, içerik ve işlevi.
13 Psikanalitik edebiyat kuramı, tanımı ve temeli
14 Psikanalitik eleştiri ve yazınsal eleştiri
Kaynaklar
Ders Notu 1.Hilmi Yavuz, “Yapısalcılık Üzerine: Kuram mı, Yöntem mi?” Felsefe Üzerine, 1987;
2.R.Wellek- A.Warren, Edebiyat Teorisi,(Çev.) Ö.F. Huyugüzel, İzmir 1993;
3.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı,(Çev.) Tuncay Birkan, İst. 1996;
4. Nejat Bozkurt, Sanat ve Estetik Kuramları, Asa Yay., Bursa 2000.
5. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İst. 2001;
6. Nially Lucy, Postmodern Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yay., İst.,2003;
7.Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı, İst. 2006;
8.Tahsin Yücel, Yapısalcılık, İst. 2005;
9. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İst. 2009;
10. Tahsin Yücel, Eleştiri Kuramları, İst. 2007;
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6