Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klâsik Türk Edebiyatı-Zirve Eserler ETE 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk adlı mesnevîlerin ayrıntılı bir şekilde ele alınıp tanıtılması.

Dersin İçeriği

Klasik Türk Edebiyatının zirve eserlerinden (şâheserlerinden) kabul edilmelerine rağmen, lisans döneminin şartları gereği üzerlerinde yeterince durulamayan Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk mesnevîlerinin biçim, dil-üslup, içerik vb. özellikleri bakımından ayrıntılı ve karşılaştırmalı bir şekilde ele alınması, şairlerinin etkilendikleri ve etkiledikleri şairler ile eserler üzerinde ayrıntılı bir şekilde durulması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk konulu mesneviler hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Fuzûlî’nin edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Leylâ ile Mecnûn mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Leylâ ile Mecnûn adlı mesnevinin kaynağını ve edebiyatımızdaki ilk örneklerini bilir. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn’u yazarken yararlandığı, etkilendiği veya örnek aldığı şair ve eserleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Leylâ ile Mecnûn’un biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Leylâ ile Mecnûn’un etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Hüsn ü Aşk mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
8 Hüsn ü Aşk’ın yazılış sebebi ile etkilendiği öne sürülen eser ve kaynaklar hakkında bilgi sahidir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
9 Hüsn ü Aşk’ın biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
10 Hüsn ü Aşk’a yazılan nazireler hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
11 Hüsn ü Aşk’ın etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk mesnevileri. Prof. Dr İsmail Ünver’in “Mesnevî” adlı makalesinin “Çift Kahramanlı Aşk Mesnevileri” bölümünün incelenmesi.
2 Fuzûlî’nin edebî kişiliği, şairliği ve mesnevileri.
3 Leylâ ile Mecnûn mesnevîsinin Arap ve Türk edebiyatlarındaki ilk örnekleri.
4 Fuzûlî’nin eserini yazarken etkilendiği şair ve eserler ile mesnevîsinin biçim özellikleri. Prof. Dr. Pervin Çapan’ın Mesneviye Düşen Aşklar-Ali Şîr Nevâî ve Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn Mesnevîlerinin Karşılaştırılması, Muğla 1999 adlı doçentlik takdim tezinin İSAM Ktp.den incelenmesi.
5 Leylâ ile Mecnûn’un içerik, dil ve üslûp ile diğer özellikleri.
6 Leylâ ile Mecnûn’un günümüz edebiyatına etkileri ve eser üzerine yapılan çalışmalar.
7 Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, şairliği ve Hüsn ü Aşk.
8 Hüsn ü Aşk mesnevîsinin yazılma sebebi ve şairin eserini yazarken etkilendiği, yararlandığı öne sürülen şair ve eserler. Abdülbâkî Gölpınarlı’nın Hüsn ü Aşk, İstanbul 1968 adlı çalışmasının ilgili bölümünün incelenmesi.
9 ARA SINAV
10 Hüsn ü Aşk’ın biçim ve içerik özellikleri.
11 Hüsn ü Aşk’ın dil ve üslûp ile diğer özellikleri.
12 Hüsn ü Aşk’a yazılan nazîrelerin özellikleri.
13 Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi.
14 Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Şeyh Gâlip, Hüsn ü Aşk (Hazırlayan: Prof. Dr. Hüseyin Ayan-Prof. Dr. Orhan Okay), Dergah Yayınları, İstanbul 1975,
2. İsmail Ünver, "Mesnevi", Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı-II, Sayı: 215-216-217 (Temmuz-Ağustos 1986), s.439-440, ss.439-563,
3. İsmail Ünver, “Fuzûlî’nin İki Mesnevîsinde Nizâmî Etkisi”, Türkoloji Dergisi, IX, Ankara 1992, s. 21-30.
4. Beşir Ayvazoğlu, Şeyh Gâlip Kitabı, İBB Yayınları, İstanbul 1995,
5. Mehmet Kahraman, “Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn Romanı”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 3, Konya 1997, s. 181-186,
6. Fuzûlî, Leylâ ve Mecnûn (Hazırlayan: Prof. Dr. M. Nur Doğan), İstanbul 2002,
7. Ahmet Doğan, “Hüsn ü Aşk’ta Kuyu Sembolü”, Milli Folklor, yıl: 17, S. 68, Ankara 2005,
8. Necmettin Türinay, “Klâsik Hikâye ve Hüsn ü Aşk”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, MEB Yayınları, yıl:7 , S. 77-78, Ankara 2006,
9. Şeyh Gâlip, Hüsn ü Aşk (Hazırlayan: Prof. Dr. M. Nur Doğan), Yelkenli Yayınları, İstanbul 2010,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
3. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 6