Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil Biliminin Tarihi Gelişimi | YTD 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Emel TEK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dilbiliminin oluşumunu ve gelişimini kavratmak, çağdaş dil bilim kuramlarını ve dil bilimcilerini tanımak |
Dersin İçeriği | Dilbiliminin tarih boyunca dünyada ve Türkiye’deki gelişimi, önemli dilbilim okulları: Cenevre ve Prag okulları, çağdaş dil bilim kuramları ve dilbilimcileri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Batı kaynaklı dilbilim kuramlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Dilbilimin alt sınıflarını öğrenir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
3 | Dilbilim ve dilbilgisinin ortaklaştığı veya farklılaştığı alanları tespit eder. | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
4 | Dilbilimin gelişim aşamalarını tarihî yönden inceler. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil nedir, doğuşu, dil ve ilişkili olduğu kavramlar (Dil-toplum ilişkisi, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi vb.), dilbilim tanımı ve dilbilgisiyle farklı yönlerini kavrama | Doğan Aksan, “Her Yönüyle Dil” kitabını okumak |
2 | Dilbilim prensipleri, dil bilgisinden farklılıkları | |
3 | İskenderiye, Eski Yunan ve Hint okulları, Roma Dönemi, 5. yüzyıl sufistler ve Platon | |
4 | Orta çağ Kaşgarlı Mahmud, Roger Bacon, Skolastikler | |
5 | Rönesans dönemi dil bilim çalışmaları | |
6 | Saussure ve modern dil biliminin doğuşu | |
7 | Saussure sonrası Avrupa dilbilimi | |
8 | Amerikan yapısalcılığı | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Çağdaş dil bilim kuramları ve dil bilimciler | |
11 | Çağdaş dil bilim kuramları ve dil bilimciler | |
12 | Çağdaş dil bilim kuramları ve dil bilimciler | |
13 | Çağdaş dil bilim kuramları ve dil bilimciler | |
14 | Çağdaş dil bilim kuramları ve dil bilimciler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | Zeynel Kıran, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, 2006. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK.Yay.,Ank. 2000, 244s. Sağır, Mukim, Dilbilim ve Türk Dilbilgisi, Ata.Üni. Yay. Erzurum 1995, 90s. Toklu, Osman, Dilbilime Giriş, Akçağ Yay., Ank.2003, 167s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |