Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Aileleri Teorileri II ETD 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Esra KİRİK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk dilinin dünya dil aile ve grupları içindeki yerini belirlemek için Türkçenin dahil edildiği dil ailesi teorilerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği Türkçeyi de içine alan dil grup ve aileleri, Ural-Altay Dilleri Teorisi, Altay Dilleri Teorisi, Nostratik Dil Ailesi Teorisi, Avrasyatik Dil Ailesi Teorisi, Konuyla ilgili yayınlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünya dillerinin yapı ve kaynak bakımından sınıflandırılmasını ve Türkçenin bunlar arasındaki yerini anlatır.
2 Ural-Altay Dilleri Teorisine yönelik değerlendirmeleri özetler.
3 Altay Dilleri Teorisini yorumlar.
4 Nostratik ve Avrasyatik Dil Ailesi Teorilerini daha eski teorilerle mukayese eder.
5 Mevcut teorilerden yararlanarak yeni varsayımlar geliştirir.
6 Dillerin ve dil grularının geleceğiyle ilgili tahminler yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünya dillerinin yapı ve kaynak bakımından sınıflandırılması ve Türk dilinin bunlar arasındaki yeri.
2 Ural- Altay Dilleri Teorisi tanıtılması
3 Ural- Altay Dilleri Teorisine yönelik değerlendirme ve eleştiriler.
4 Altay Dilleri Teorisinin tanıtılması
5 Altay Dilleri Teorisinin tanıtılması
6 Altay Dilleri Teorisine yönelik eleştirilerin değerlendirilmesi
7 ARA SINAV
8 Nostratik Dil Ailesi Teorisinin Tanıtılması
9 Nostratik Dil Ailesi Teorisinin Değerlendirilmesi
10 Avrasyatik Dil Ailesi Teorisinin Tanıtılması
11 Nostratik Dil Ailesi Teorisinin Değerlendirilmesi
12 Nostratik ve Avrasyatik Dil Ailesi Teorilerinin Karşılaştırılması
13 Türkçenin yer aldığı dil grup ve aileleriyle ilgili akademik yayınların değerlendirilmesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesinin ders notları kullanılacaktır.
Ders Kaynakları * Ahmet Bican ERCİLASUN, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. 2004
* Ahmet TEMİR; ral-Altay Dilleri Teorisi Türk Dünyası El Kitabı, Ank. 1992
* Osman Nedim TUNA; ltay Dilleri Teorisi Türk Dünyası El Kitabı, Ank. 1992
* Gerhard DOERFER; Temel Sözcükler ve Altay Dilleri Sorunu, TDAY Belleten 1980-81
* Doğan AKSAN; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilimi, TDK Yay. , Ank. 1990
*Agop DİLAÇAR; Dil, Diller ve Dilcilik, TDK Yay., Ank. 1968
* Ali Şir Nevayî (Haz.Sema Barutçu Özönder), Muhakemetü-Lûgateyn, TDK Yay., Ank. 1996
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6