Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arapça Grameri | ETE 527 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Arapça gramer bilgisinin öğretilmesi; Arapça gramer kurallarından hareketle Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça gramer kurallarını karşılaştırma becerisinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Arapça gramer kuralları öğretilir. Öncelikle kelimeden başlamak suretiyle cümle yapısına kadar periyodik bir sıra takip edilerek örnekler üzerine Arapça gramerinin yapısı öğrenciye anlatılır ve uygulamalar yapılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arapça gramer kurallarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Arapça gramer kurallarını Türkçe gramer kurallarıyla karşılaştırabilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
3 | Osmanlı Türkçesinde Arapça gramer kurallarının yerini bilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
4 | Arapça bir cümleyi öğelerine ayırabilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Arapça bir kelimeyi yapısından hareketle tanır. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Osmanlı Türkçesindeki Arapça tamlamaları tanır. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
7 | Öğrendiği Arapça ekler yardımıyla Arapça yeni kelimeler türetir ve anlamlandırır. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Arapçanın yapısı, tarihî gelişimi ve gramer kuralları hakkında genel bir giriş. | |
2 | Arap alfabesinin tanıtılması. Harflerin ses değerlerinin anlatılıp gösterilmesi. | |
3 | Arapça kelime bilgisine giriş. Arapça kelime yapısının anlatılması. | |
4 | Arapça kelime bilgisi: İsimler-Sıfatlar ve yapıları | |
5 | Arapça kelime bilgisi: Zamirler-Zarflar ve yapıları | |
6 | Arapçada edatlar ve yapıları | |
7 | Arapçada izafet: Harf-i tarîf | |
8 | Arapça kelime bilgisi: Fiiller | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Arapçada isim fiil, sıfat fiil ve zarf fiiller | |
11 | Arapçada cümle yapıları ve basit cümle | |
12 | Arapçada cümle yapıları ve birleşik cümle | |
13 | Arapçada cümle yapıları. Anlamlarına göre cümleler: Olumlu-olumsuz cümle. | |
14 | Arapçanın Osmanlı Türkçesine etkisi üzerine genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ahmet Ateş, Arapça Dilbilgisi, İÜEFY, İstanbul. Mehmet Maksutoğlu, Arapçayı Öğreten Kitap, Marmara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay., İstanbul
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 3 | 15 | 45 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 173 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |