Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Lenguistik ETD 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Dilbilim dersini Lisans düzeyinde almış olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Emel TEK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dil bilimin konusu, kapsamı, yöntemleri ve dalları hakkında yüksek lisans seviyesinde bilgilendirmek

Dersin İçeriği

Dilbilimin tanımı, görevi, konusu; dilbilimin tarihi gelişimi ve dilbilim akımları; dil dışı göstergeler ve dil göstergesi; dil ve iletişim; yapısal dilbilim; sözcelem kuramları; dilbilimin dalları

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbilimin tanımı, görevi ve konusu hakkında bilgi sahibi olma Bireysel Çalışma, Sınav,
2 Dilbilimin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olma Problem Çözme, Sınav,
3 Dilbilim türlerini tanıma Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dilbilimin tanımı, görevi, konusu Zeynel Kıran, Ayşe Kıran (2006), Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları
2 Dilbilimin tarihi gelişimi ve dilbilim akımları
3 Dil dışı göstergeler ve dil göstergesi
4 Dil ve iletişim
5 Yapısal dilbilim
6 Sözcelem Kuramları
7 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
8 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
9 Ara Sınav
10 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
11 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
12 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
13 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
14 Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları
Kaynaklar
Ders Notu

Güncel yayınlar takip edilecektir.

Ders Kaynakları

1. Zeynel Kıran, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, 2006.
2. Walter Porzig, Dil Denen Mucize(Çev. Vural Ülkü), TDK Yay., Ank. 1995, 276 s.
3. Doğan Aksan, Dilbilim Seçkisi, TDK Yay., Ank. 1982, 250 s.
4. Özcan Başkan, Lenguistik Metodu, İst. 1967
5. Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, TDK Yay., Ank. 1982

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6