Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Literatürümüzdeki Hadislerin Değeri HAD 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ, Öğr.Gör.Dr. AMIR MIRZA NADIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Klasik dönemde hadis alanında ve alan dışında yazılmış bulunan çeşitli eserlerde bulunan hadislerin sıhhat durumları hakkında bilgi sahibi yapmak
Dersin İçeriği Sünen, Musannef, Müstedrek vb. hadis eserleri ile tefsir, fıkıh, tasavvuf gibi diğer alanlarda yazılmış bazı eserlerde bulunan hadislerin sıhhat durumunu tanımak amacıyla Leknevîin el-Ecvibetü-fâdıla isimli eserinden ilgili bölüm (s. 66-139)okunmakta ve incelenmektedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis literatürünü tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
2 Önemli hadis müelliflerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
3 Muhtelif İslami ilimlerin hadis açısından önemli temel eserlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
4 Muhtelif İslami ilimlerin temel eserlerindeki hadisleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
5 Aynı müellifin bir hadis hakkındaki farklı yaklaşımlarını mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
6 Müelliflerin genel hadis birikimini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Hadisin Önemi
2 İlk Dönem Hadis Çalışmaları
3 Metin Okuma (Sünenler; Ebû Davud, Tirmizî)
4 Metin Okuma (Sünenler; Nesâî, İbn Mâce)
5 Metin Okuma (Sünenler; Beyhakî, Dârekutnî)
6 Metin Okuma (Hâkim, el-Müstedrek)
7 Metin Okuma (İbn Ebî Şeybe, el-Musannef)
8 ARA SINAV
9 Metin Okuma (Müsnedler; Ahmed b. Hanbel, Bezzâr vs.)
10 Metin Okuma (Tefsir kitapları)
11 Metin Okuma (Gazzâlî ve İbnü-Cevzîin eserleri)
12 Metin Okuma (Münzirî, Nevevî ve Zehebîin eserleri)
13 Metin Okuma (İbn Hacer, Suyûtî ve İbnü-Kayyımn eserleri)
14 Metin Okuma (Kurtubîin eserleri)- Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Leknevî, M. Abdülhayy, el-Ecvibetü-fâdıle(s. 66-139), Kahire 1997
Ders Kaynakları 1. Sıddîkî, M. Zübeyr, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966
2. Çakan, İsmail L., Hadis Edebiyatı, İstanbul 1989
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6