Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Kavramları TSV 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK,
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ-Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tasavvufla ilgili temel kavramların incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasavvufla ilgili temel kavramların tanımları, literatürü ve unsurları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufla ilgili temel kavramları dar ve geniş anlamda tanımlar, kaynaklarıyla ilgili literatürü sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Tasavvuf kavramlarıyla ilgili literatürü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Tasavvuf kavramlarının tanımlarını yorumlar, örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Tasavvuf kavramlarını karşılaştırır ve aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Mutasavvıfların kavramlara yaklaşımlarını derleyerek genellemelere ulaşır. Kavramları farklı bakış açılarına göre düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Kavramlarla ilgili ortaya çıkan unsurları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Tasavvuf kavramlarının ortaya çıkışı
2 Temel tasavvuf kavramları, Tasavvuf kavramlarının Tasnifi, Tasavvuf kavramlarının kaynakları
3 Yakaza, Tevbe, İnabe, Muhasebe, Tefekkür, İ'tisam, Halvet, Uzlet, Riyazet
4 Hüzün, Havf, Reca, Huşu, Zühd, Takva, Vera, Tebettül, Hürriyet
5 Murakabe, İhlas,İstakamet, Tevekkül, Tefviz, Teslim
6 Tevazu, İsar, Fütüvvet, sıdk, Haya, Şükür, Sabr, Rıza, İnbisat
7 Kasd, Azm, İradet, Mürid, Murad, Edeb, Yakin, Üns, Zikr, Fakr, Gına,
8 İhsan, İlim, Hikmet, Basiret, Firaset, İlham, Sekinet, Tuma'nine, Himmet, Gurbet
9 Muhabbet, Aşk, Şevk, İştiyak, Vecd, Tevacüd, Berk/Zevk, Atş/Şirb, Hayret, Gayret
10 Velayet, Sır, Gurbet, İstiğrak, Gaybet, Vakt, Safa, Surür, Telvin,Temkin
11 Mükaşefe, Müşahade, Tecelli, Hayat, Kabz, Bast, Sekr, Sahv, Vasl
12 Mafiret, Fena, Bema, tahkik, Telbis
13 Vucüd, Tecrid, Tefrid, Cem, Fark, Tevhid
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Ankaravî, İsmail Rusûhî (2008): Minhâcül-fukara (haz. Safi Arpaguş). İstanbul: Vefa Yayıncılık.
[2] Baklî, Ruzbihân (1974): Meşrebül-ervâh (haz. Nazif Muharrem Hoca). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları
[3] Hucviri (1982): Keşfül-mahcûb: Hakikat Bilgisi (haz. S. Uludağ). İstanbul: Dergah Yayınları.
[4] Kuşeyrî, Abdülkerim (1991): Tasavvuf ilmine Dair Kuşeyrî Risalesi (haz. S. Uludağ), İstanbul: Dergah Yayınları.
[5] Kelâbâzi (1992): Doğuş Devrinde Tasavvuf: Taarruf (haz. S. Uludağ). İstanbul: Dergah Yayınları
[6] Ebu Nasr es-Serrâc et-Tûsî (1996): el-Lüma: İslam Tasavvufu (haz. H. KâmYılmaz). İstanbul: Erkam Yayınları
[7] Kâşânî, A. (2004): Letâiful-alâm fî işârâti ehlil-ilhâm: Tasavvuf Sözlüğü (haz. Ekrem Demirli). İstanbul: İz Yayıncılık
[8] Suad el-Hakîm (2005): İbnül-Arabî Sözlüğü (haz. Ekrem Demirli). İstanbul: İz Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6