Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebi Metin Işığında Yeni Edebiyat ve Fikir Har.II TED 618 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör.Samet Çakmaker
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yeni Türk Edebiyat Tarihinde başlangıçtan itibaren ortaya konulmuş seçkin edebi metinler ışığında beliren edebiyat ve düşünce hareketlerini incelemek, edebi metinler ile düşünsel metinleri karşılaştırmak suretiyle dönemin anlamlandırılmasına ve edebiyat ve düşünce hareketlerinin yeni bir bakışla değerlendirilmesine yardımcı olmak.
Dersin İçeriği Bu derste, 1839 Tanzimat Fermanının ve 1856 Islahat Fermanının ortaya çıktığı dönemde oluşan kültür ortamında reaksiyon olarak doğan fikrî akımlar ve edebi oluşumlar ile çeşitli ilmi ve fikri cemiyetler (Encümen-i Dâniş, Cemiyet-i İlmiyye-i Osmaniyeti vb) arasındaki ilişkiler üzerinde durulmakta, bunlarla paralellik içinde olmak üzere, Hamidin, Hacıibrahim Efendinin, M.Nacinin, Beşir Fuadın, Meşrutiyet dönemi aydınlarının birer beyanname sayılan metinlerinden başlayarak Ömer Seyfettinin, Ziya Gökalpin, Mehmet Eminin; A.Haşimin, Rıza Tevfikin, O.Velinin, Necip Fazılın, Asaf Haletin, Necatigilin vb. görüşleri, eser verdikleri dönemin karakteristiği de dikkate alınarak incelenmektedir
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
3 Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
4 Edebi metinler ile düşünsel metinleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Edebiyat ve düşünce hareketlerine bakışını geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 O.Velinin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
2 Oktay Rifatın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
3 Yahya Kemalin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
4 Necip Fazılın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
5 Necip Fazılın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
6 Sezai Karakoçun edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
7 Peyami Safanın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
8 Asaf Haletin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
9 ARASINAV
10 Necatigilin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
11 Nazım Hikmetin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
12 Attila İlhanın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
13 H.Yavuzun edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Ziya Paşanın, Hamidin, N.Kemalin, M.Nacinin, Hacıibrahim Efendinin, Beşir Fuadın, Ömer Seyfettinin, Ziya Gökalpin, Mehmet Eminin; A.Haşimin, Rıza Tevfikin, O.Velinin, Necip Fazılın, Asaf Haletin, Necatigilin önemli metinleri;

2.Yeni Türk Edebiyat Antolojisi, 5 cilt. (Komisyon);

3.A.H.Tanpınar, 19ncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi;

4.H.Z.Ülken, Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi;

5.Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma;

6.Necdet Kurdakul, Tanzimat Dönemi Basınında Sosya; Ekonomik Fikir Hareketleri;

7.Şerif Mardin, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri;
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6