Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismik Tehlike ve Risk Analizi | INM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT UTKUCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile sismik tehrisdeprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla İnşaat Mühendisliği’nin çalışma alanlarından biri olan Deprem Mühendisliği çalışmaları için bilgi alt yapısına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Sismik tehlike ve riskin belirlenmesi neden önemlidir; Levha tektoniği ve depremlerin doğası, Depremsellik parametreleri ve hesaplanmaları; Depremlerde magnitüd, magnitüd satürasyonu ve sismik moment ve sismik tehlike ve risk çalışmalarındaki payları; Depremsellik (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi) parametreleri; Deprem kaynağı olan faylar, fay kayma türleri, aktif fay tanımı ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Deprem tehlike analizi için kaynak tanımlamasında dikkate alınacak fay zonu bilgisi; deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri, faylanma özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi, zeminin deprem yer hareketi üzerindeki etkisi, deprem yer hareketi azalım ilişkileri, deprem yer hareketinin modellenmesi, deterministik ve probabilistik deprem tehlike analizlerinin tanımları ve aşamaları, Türkiye’nin sismotektoniği ve sismik riski |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1- Sismik tehlike ve riskin ne olduğunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Depremsellik parametrelerini belirleyerek Gutenberg-Richter ilişkisinden istatistiksel deprem riskini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
3 | Deprem magnitüdü ve magnitüd satürasyonunun deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
4 | Deprem yer hareketi üzerine faylanma ve zemin özelliklerinin nasıl etki ettiğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
5 | Deprem yer hareketinin modellenmesinin geri planını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını öğrenir ve sismik tehlike ve riski yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, sismik tehlike ve sismik riskin tanımlanması ve belirlenmesinin önemi | |
2 | Levha tektoniği ve deprem oluşumlarının geri planı | |
3 | Deprem magnitüdü ve sismik moment, magnitüd satürasyonu ve sismik tehlike ve risk çalışmalarındaki önemleri | |
4 | Gutenberg-Richter ilişkisi ve depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve sismik tehlike ve risk çalışmalarındaki önemleri | |
5 | Deprem kaynağı olan faylar, aktif fay tanımı, fay kayması türleri ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı | |
6 | Deprem tehlike analizi için kaynak tanımlamasında dikkate alınacak fay zonu bilgisi. | |
7 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri | |
8 | Faylanma ve zemin özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi, Deprem yer hareketi azalım ilişkileri | |
9 | Deprem yer hareketinin modellenmesi | |
10 | Deterministik tehlike analizi ve uygulama aşamaları | |
11 | Probabilistik tehlike analizi ve uygulama aşamaları | |
12 | Türkiye’nin sismotektoniği ve sismik riski | |
13 | Öğrenci seminerleri | |
14 | Öğrenci seminerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) KRAMER, (1996),"Geotechnical Earthquake Engineering", Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. 2) Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5
4. Reilinger, R., et al. (2006). GPS constraints on continental deformation in the Africa-Arabia-Eurasia continental collision zone and implications for the dynamics of plate interactions, J. Geophys. Res., 111, B05411, doi:10.1029/2005JB004051. 5. Scholz, C.H., 2002, The mechanics of earthquakes and faulting, Cambridge University Press, 439 pp. 6. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640. 7. Stein, S. And Wysession, M., 2003, An introduction to seismology, earthquakes, and earth structure, Blackwell Publishing, 498 pp. 8. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521 pp.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |