Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Veri Toplama | MKM 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL UYSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İskender Özsoy |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar teknoloji ilerlemesi ile fabrikalarda ve araştırma ünitelerinde verilerin hassas sensörler ile ölçülerek ve bu verileri bilgisayar destekli kontrol etmek gerekmektedir. Bu neden ile elektronik sensörlerin çalışma prensibi, seçim kriterleri, sinyallerin hazırlanması ve bilgisayara aktırılması gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Giriş, Verilerin Çeşitleri, statik ve dinamik karakterizasyonu, Seçim kriterleri, A/D,D/A, Amplifayer, Data acquisition sistem, Ölçüm yöntemleri ve Ölçüm elemanların sıcaklık sensörleri (Termokopollar), Rezistans strain gauge, Çeviriciler, Digital Çeviriciler, Basınç, Kuvvet, Tork, Hız, yoğunluk ve ozgül ağırlığı, Viskozite, Magnetik sensörleri, Nem Ölçümü, Step motorlar, Işın ve Radyasyon sensörleri, Emisyon Ölçümü. Termovizon, Optik ve görüntü analizi ile ölçüm. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme büyüklüklerine bağlı olarak verilerin ölçme mantığını bilir | Gösteri, | Performans Görevi, |
2 | Ölçülecek büyüklüğe uygun olarak gerekli sensör ve ekipmanları bilir. | Gösteri, | Performans Görevi, |
3 | Bilgisayar ve veri toplama donanımlarını bilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | 1. Hafta Sunusu |
2 | Geometrik toleranslar (Şekil) | 2. Hafta Sunusu |
3 | Geometrik Toleranslar (Konum) | 3. Hafta Sunusu |
4 | Sensör karekterizasyonu ve Seçim kriterleri | 4. Hafta Sunusu |
5 | Bilgisayar ve Veri Toplama | 5. Hafta Sunusu |
6 | A/D, D/A | 6. Hafta Sunusu |
7 | Amplifayer | 7. Hafta Sunusu |
8 | Data acquisition sistem | 8. Hafta Sunusu |
9 | Ölçüm yöntemleri ve Ölçüm elemanların | 9. Hafta Sunusu |
10 | Sıcaklık sensörleri (Termokopollar ) | 10. Hafta Sunusu |
11 | Rezistans strain gauge | 11. Hafta Sunusu |
12 | Çeviriciler | 12. Hafta Sunusu |
13 | Step motorlar | 13. Hafta Sunusu |
14 | Raporlar sonumu | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Handbook of microcomputer based instrumentation and controls, John D. Lenk, 1984. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 70 |
1. Final | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |